Obě značky nejen robotických vysavačů patří mezi technologickou špičku a už dlouhé roky jsou to právě ony, které celou kategorii posouvají svými vylepšeními a novými funkcemi vpřed. Zbytek trhu včetně někdejšího inovačního i tržního lídra, amerického iRobotu, jen obě čínské firmy následuje. Zajímavé je, že obě přitom neměly v Česku prakticky žádnou marketingovou podporu a pevné zázemí pro rozvoj svých aktivit. Paradoxem je, že i přesto Roborock vyrostl v jednu z nejvýznamnějších značek na zdejším trhu, zatímco Ecovacs zůstal prakticky neviditelný.
Čínská firma založená v roce 2014, v jejímž vstupu na trh sehrála významnou roli i firma Xiaomi, dodává své produkty do Česka už několik let. Ačkoliv se ke zdejším obchodníkům nedostávaly jen z jednoho zdroje, lokálně s ní byla nakonec spjata slovenská distribuční společnost WESTech, která mimo jiné provozuje síť prodejen iStores s produkty firmy Apple. Přestože je WESTech stabilním hráčem v oblasti IT a spotřební elektroniky (na trhu působí přes 20 let), faktem je, že značka Roborock byla v rámci její distribuce marketingově neviditelná. Na situaci týkající se nulové či minimální marketingové podpory si reselleři dlouhodobě stěžovali. O to překvapivější proto je, jakých výsledků Roborock dosáhl. Jedním z důvodů bude patrně to, že nejvyšší modely Roborocku v době uvedení vždy posouvaly hranice a přicházely se skutečně inovativními technologiemi a funkcemi, a tak o těchto výrobcích psaly i běžné technologické servery, které se jinak domácím spotřebičům prakticky nevěnují. S tím, jak se stal z Roborocku globální fenomén, začali značku vnímat také tuzemští zákazníci. Zejména ti, již vybírají robot s cenou nad 15 000 Kč.
Změna distributora ale překvapením není. Obzvlášť pokud se chce Roborock posunout dál, definitivně ovládnout český (a slovenský) trh a vytlačit z dalších pozic nadále silný, byť kontinuálně klesající iRobot. Roborock potřebuje stabilní zázemí, potřebuje být vidět a potřebuje být aktivní. Nemůže se pouze vézt na svém globálním úspěchu, protože takový úspěch je na lokální úrovni vratký a stačí jeden dva asertivnější konkurenti, aby se pozice na miskách vah opět rychle změnily. Roborock si proto vybral jako partnera českou firmu Beryko, která je oficiálním distributorem značek Xiaomi, DJI Amazfit a některých dalších. Zakladatel a majitel společnosti Ondřej Jirovec naší redakci potvrdil, že marketingové aktivity týkající se Roborocku budou spuštěny už v říjnu. A to jak ve spolupráci s resellery, tak komunikace zaměřená čistě na podporu značky. Beryko bude také zajišťovat pro Roborock kompletní servis.
Na IFA 2024 nechyběl ani Roborock, který zde odhalil novinky ve středním cenovém segmentu. Více v reportáži z veletrhu IFA.
Zatímco Roborock putuje ze Slovenska k nám, v případě Ecovacsu je to přesně naopak. Přestože se tato čínská značka nemůže chlubit tím, že by byla světovou jedničkou v robotických vysavačích, jak učinil letos na jaře Roborock, řadí se také mezi technologické lídry a velké inovátory. Pokud jde o celkové množství prodaných robotů od založení firmy v roce 1998, pozici globálního lídra má.
V Česku každopádně nebyla na trhu prakticky vidět. Nejprve v distribuci HP Tronicu a posléze FASTu, které se celkem přirozeně věnují především svým privátním značkám. Není divu, že chtěl Ecovacs změnu. Volba padla na slovenský PLAY electronics, o němž jsme v SELLu loni dost psali v kontextu se zahájením oficiální distribuce španělské značky Cecotec. Ta se soustředí hlavně na cenově dostupnější výrobky, takže Ecovacs do portfolia firmy, která dříve na Slovensku distribuovala robotické vysavače iRobot, dobře zapadá.
Změna distribuce proběhla již na přelomu jara a léta. Od té doby distributor spustil lokální web ecovacsrobot.cz, na němž jsou prezentovány všechny nejnovější modely čínského producenta. Několik posledních let se lokálně pouze doprodávaly starší typy robotů a novinky, s nimiž jsme se každoročně setkávali na veletrzích CES a IFA, ve zdejších obchodech v prodeji nebyly. S šéfkou slovenské distribuční firmy Denisou Kadorovou jsme se setkali na veletrhu IFA, kde nám potvrdila zájem Ecovacs na českém i slovenském trhu výrazně zviditelnit a prezentovat ho zákazníkům jako technologického lídra v oboru. Ostatně jsme na veletrhu měli možnost vidět nový top model DEEBOT X8 Pro Omni, který patřil v této produktové kategorii k tomu nejlepšímu, co letošní ročník veletrhu nabídl. Více informací v reportáži ZFA a již brzy také v podrobném videu přímo z expozice Ecovacs. Video bude dostupné na našem YouTube kanálu @sellcz. Z dalších zajímavých produktů určitě věnujte pozornost unikátnímu „combu“ robotu a tyčového vysavače Ecovacs Deebot S30T. A ještě před Vánoci dorazí cenově dostupnější model Deebot N20 Plus s vysýpací základnou, která nepoužívá sáčky, ale má nádobu na prach s cyklonovou separací nečistot. Uživatel tak nemá žádné dodatečné náklady spojené s dokupováním sáčků. Jak vidno, Ecovacs se chce v Česku a na Slovensku intenzivněji angažovat ve středním a nižším středním cenovém segmentu. Kadorová nás také upozornila, že už od října až do konce zimy lze očekávat ve spolupráci se všemi velkými prodejci cenové akce, které učiní řešení Ecovacsu pro zákazníky ještě atraktivnější.
Šanci stát se prodejním hitem má určitě robot Deebot N20 Plus, který přijde na zdejší trh už v říjnu a bude stát 9 990 Kč. Jeho velkou předností je základna pro odsávání prachu, která nepoužívá sáčky, představující dodatečné náklady.
Lubor Jarkovský