Page 7 - 01-02_2013_SELL_CZ

Basic HTML Version

ekonomika nám příliš nešlape a její loňský 1,2% propad se samozřejmě projevil
i na trhu s domácími spotřebiči. Tématem číslo jedna tohoto vydání jsou kávovary
a ani ty nebyly ušetřeny negativního vývoje, ačkoliv na rozdíl od mnohých dalších
produktových skupin nedosáhly tak špatných výsledků. Jak uvádí v tomto vydání
i GfK, samotná kategorie plnoautomatů rostla a z posledních zpráv, které se ke
mně donesly, rostl také lídr trhu, společnost De’Longhi. Pokud to půjde takhle dál,
bude mít zanedlouho tři čtvrtiny pomyslného koláče, což vypovídá o dvou věcech.
Za prvé o mimořádných schopnostech českého týmu a perfektně zvolené strategii
pro současné ekonomicky ne zcela příznivé období (je vidět, že podpora marketingu
navzdory krizi přináší své ovoce). Za druhé o neschopnosti drtivé většiny konkurence
nepřeplněný trh s plnoautomaty řádně uchopit a začít s ním pracovat. Z mého
pohledu se snaží získat pozici solidní dvojky pouze švýcarská JURA, což dokazuje
jak výrazným zvýšením marketingových aktivit v Česku, tak svými vyjádřeními, která
si můžete přečíst v našem exkluzivním rozhovoru se šéfem středoevropské centrály
na straně 12. Sám jsem zvědav, jak se bude zdejší souboj o zákazníky dále vyvíjet
a zda někdo dokáže z podílu De’Longhi alespoň kus uloupnout. Rozhodně nebude
stačit vystavení kávovarů v řetězcích a čekání, že o ně svedou spotřebitelé bitvu.
Prodej plnoautomatu si žádá úplně jiné postupy než například prodej chladničky,
zákazník očekává osobní přístup, prezentaci se vším všudy včetně ochutnávky.
Ruku v ruce s tím musí jít ale velkolepá prezentace. Zákazník nechce kupovat zajíce
v pytli – pokud nejsou kávovary vidět v různých komunikačních kanálech, jeho
důvěra ve značku není dostatečně velká. A když jdu utratit 30 tisíc za přístroj na
kávu, chci si být secsakra jistý, že bude spolehlivý a funkční po dobu několika let.
VáŽenÍ ČtenáŘi,
Lubor Jarkovský
šéfredaktor