Page 19 - 01-02_2013_SELL_CZ

Basic HTML Version

GfK Czech, oddělení Retail and Technology, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku
metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého
reprezentativního vzorku maloobchodních prodejen. Více na www.gfk.cz a www.gfkrt.com, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Retail and
Technology Directora (zdenek.barta@gfk.com).
GfK
-
G
rowth
f
rom
K
nowledge
Myčky na českém trhu podle GfK
Za loňský rok ve srovnání
s předchozím rokem
1
se prodalo o 4 % více
myček, přitom hodnota
jejich prodeje zůstala
meziročně na stejné
výši. Nárůst prodejů
však zaznamenalo
ve sledovaných
distribučních kanálech
2
pouze vestavné
provedení, volně stojící
myčky se jak v objemu,
tak i v hodnotě dostaly
do červených čísel.
Myčky, jedna z devíti sledovaných komodit sektoru bílého zboží
3
,
se na jeho celkovém loňském obratu podílely z 11,5 %, podobně
jako v předchozím roce. Většina sledovaných skupin, myčky nevy-
jímaje, zaznamenala meziročně mírný objemový přírůstek. Ten ve
větší míře vytvářelo vestavné provedení spotřebičů, kterého se za
uplynulý rok prodalo v souhrnu o necelou desetinu více, naopak
objemové prodeje volně stojících výrobků poklesly o 1 %.
Nárůst prodejů vestaveb
Na celkovém obratu devíti sledovaných skupin bílého zboží se
v loňském roce vestavby podílely zhruba 30 %. Meziroční srovnání
obratu vestaveb ukázalo na mírnější přírůstek ve srovnání s ob-
jemovým díky poklesu průměrné ceny
4
. Ta se meziročně snížila
v různé míře u vestavného provedení všech devíti sledovaných
skupin, nejméně – pouze o 1 % – u vestavného chlazení. Na cel-
kovém obratu vestaveb, který meziročně vzrostl o 3 %, se myčky
podílely 22 %.
Zájem o vestavné myčky standardní šíře
Přibližně dvě třetiny loňských prodejů tvořily výrobky standardní šíře,
necelá třetina objemu připadla na provedení „slim“ a na zlomku trhu
se podílely stolní myčky. Jediným segmentem, který meziročně za-
znamenal nárůst podílu v objemu či hodnotě, byly vestavné myčky
standardní šíře. Prodej tohoto sortimentu meziročně vzrostl o více
než desetinu, obrat se však zvýšil polovičním tempem. Myček stan-
dardní šíře se vloni ve vestavném provedení prodalo již 1,3krát více
než volně stojících, obdobné srovnání tržeb ukázalo na 1,7násob-
nou „převahu“ vestavných myček šíře 60 cm.
Energetická účinnost
Z celkových loňských prodejů myček tvořily vestavby 53 %. Také
u myček se sortimentní nabídka zaměřovala na energetickou účin-
nost jednotlivých modelů, a podíl energeticky úspornějších tříd tak
meziročně narostl – především na úkor třídy A. Objemový podíl
této třídy se meziročně snížil o 25 procentních bodů, naopak výraz-
ný nárůst podílu zaznamenala především třída A+, která dosáhla
30% objemového podílu, a A++ s necelou pětinou na objemu trhu.
Zřetelný byl i zájem o kategorii A+++, jejíž podíl na prosincovém
obratu již dosáhl 4 %. Dalším z posuzovaných kritérií byla např.
hlučnost myčky. Kupující preferovali v rostoucí míře „tišší“ výrob-
ky, např. s hlučností do 48 dB se v minulém roce prodalo už 60 %
výrobků.
Vývoj cen
Průměrná investice do myčky představovala v minulém roce část-
ku 10 300 korun
5
, za vestavné provedení spotřebitelé zaplatili
ještě o 1300 korun více. V průběhu minulého roku se průměrná
cena myčky pohybovala těsně nad hladinou 10 tisíc korun, pod
tuto částku klesla pouze na začátku roku 2012. Za vestavné
provedení myčky standardní šíře zaplatili v loňském roce kupu-
jící průměrně 12 100 korun, zatímco před rokem vydali zhruba
o 600 korun více.
1
Není-li v textu uvedeno jinak, pak meziroční srovnání znamená období I–XII 2012 vs. I–XII 2011.
2
Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, cash & carry, obchodní domy
a nespecializované čistě internetové prodejny), kuchyňská studia a prodejny nábytku.
3
Sledované skupiny: pračky, sušičky, sporáky a vestavné trouby, varné desky, odsávače par, myčky
nádobí, chladničky a kombinace, mrazničky a mikrovlnné trouby.
4
Vážena počtem prodaných kusů.
5
Zaokrouhlena na stovky korun.
Zdroj:
Zdeněk Bárta
Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech