Page 23 - 01-02_2013_SELL_CZ

Basic HTML Version

Sell • Duben 2013 • 23
plsť je napuštěna výživným roztokem
a systém pak funguje jako uzavřený
okruh: rostliny si vezmou svoji výživu
a přebytečná vláha je zachycena vespo-
du konstrukce v odtokovém kanálu, od-
kud je uvedena znovu do oběhu.
Zelená stěna patentovaná svým vynález-
cem (Patrickem Blancem) se tedy skládá
ze tří hlavních částí: z kovového rámu,
PVC vrstvy a vrstvy plsti (nasákavý speci-
ální filc). Kovový rám může být zavěšený
na stěnu, může stát samostatně či být
v souladu s dalšími architektonickými
kompozicemi. Poskytuje kromě jiného
i prostor pro vzduchovou mezeru působí-
cí jako efektivní tepelný a zvukový izolant.
Do kovového rámu se pomocí nýtových
spojů uchytí hrubá podložka, která zpev-
ňuje konstrukci a činí ji vodě odolnou.
Rostliny se instalují na tuto vrstvu jako
semínka nebo jako odrostlejší rostliny.
Vytváření rostlinných obrazů
„Krásné je to, co funguje v souladu
s přírodou,“ uvádí na svých přednáškách
Patrick Blanc a často představuje kro-
mě vertikálních zahrad také své rostlin-
né obrazy. Jsou více než pozoruhodné.
Měnící se struktury a tvary, hustota
a barva rostlin působí, jako by vegetační
stěna byla klasickou olejomalbou. Autor
to vysvětluje tak, že objevil pradávné ta-
jemství přírody a dovednost starých mis-
trů pečlivým výběrem rostlinných druhů.
„Některé vegetační stěny mají krajino-
malebný charakter možná proto, že je to
abstraktní dílo, kde se v různých částech
zachycuje světlo a odráží se velké množ-
ství různých obrazů. Není to jen plochý
zelený povrch, ale umělecká forma pes-
tré a souzvučné harmonie,“ vysvětluje
a v ruce drží malířskou paletu pokrytou
barevnými listy a všemožným rostlin-
stvem z celého světa.
Výtvarní kritici nešetří chválou a na
stránkách zahraničních médií potvrzují,
že propracovaná směs efektů a uspořá-
dání stínů po celé ploše vegetačních stěn
je opravdu fascinující. Rostlinné obrazy
označují za tajemné a těžko popsatelné
fluidum, které podněcuje naši zvědavost
prozkoumat „malbu“ zblízka, a poeticky
dodávají, že zahrady jako forma umění
jsou úzce spjaty s úsilím člověka vyma-
nit prostor určený pro zahradu z běžné
horizontální představy krajiny a přivést
ji do vertikální krajiny snů…
FOTO: Francouzský institut v Praze,
Opera Praha
Vlastimil Růžička
Blancovy botanické kompozice zahrnují velké množství nekonvenčních kombinací exo-
tických druhů rostlin s běžnými zahradními druhy. Vyhýbá se použití popínavých druhů,
které se v kompozici stěny jen těžko usměrňují v růstu. Do horní části kompozice umis-
ťuje většinou rostliny vytvářející pocit velkého prostoru visícími větvemi. Do nižších
sekcí stěny dává menší byliny, aby vytvořil kompaktní a jemný povrch.
Patrick Blanc
(3. června 1953)
botanik, vědec
a umělecký designér.
Vystudoval Pierrovu univerzi-
tu v Paříži s titulem doktora
věd. Od roku 1982 pracuje
jako vědec v Národním cen-
tru vědeckého výzkumu ve
Francii, kde se specializuje
na oblast rostlin subtropic-
kých lesů.
Více informací:
www.verticalgardenpatrickblanc.com
DESIGN
23