Page 19 - 01-02_2013_SELL_CZ

Basic HTML Version

GfK Czech, oddělení Retail and Technology, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku
metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého
reprezentativního vzorku maloobchodních prodejen. Více na www.gfk.cz a www.gfkrt.com, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Retail and
Technology Directora (zdenek.barta@gfk.com).
GfK
-
G
rowth
f
rom
K
nowledge
Chladničky a kombinace na českém trhu podle GfK
Meziroční
1
srovnání
objemu prodeje
chladniček a kombinací
ukázalo ve sledovaných
distribučních kanálech
2
za loňský rok na 2%
pokles a podobným
tempem se vyvíjel trh
také v prvních dvou
měsících letošního roku.
Nárůst prodejů přesto
vloni zaznamenaly
vestavné výrobky
a z volně stojících tří-
a vícedveřové kombinace.
Chladničky a kombinace zaujímaly také v loňském roce na celko-
vém obratu všech devíti sledovaných komodit sektoru bílého zbo-
ží
3
největší díl, konkrétně 26 %. V průměru
4
za ně v minulém roce
kupující zaplatili 8 900 korun
5
, vyšší částky investovali do sušiček
a myček. Ve srovnání s rokem 2011 se však u většiny sledované-
ho sortimentu bílého zboží (s výjimkou mikrovlnných trub) jednalo
o částky v řádu jednotek procent nižší, a to navzdory větší energe-
tické úspornosti produktů či lepší technické úrovni.
Vývoj hlavních ukazatelů
Meziroční měsíční srovnání objemových prodejů této komodity zů-
stalo trvale záporné od září loňského roku a ani první dva měsíce
letošního roku se z tohoto pohledu nelišily (i když tempo poklesu
se na počátku letošního roku začalo zmenšovat). Cenová eroze
trvale prohlubovala meziroční ztráty v hodnotě prodeje, které neo-
pustily červená čísla již od června loňského roku. Celoroční srovná-
ní vývoje obratu komodity tak skončilo se 4% poklesem.
Kladný vývoj vestaveb
Volně stojící chlazení se ve srovnání s vestavbami prodávalo vlo-
ni v poměru 10 : 1, nicméně to byly vestavby, kterým se podařilo
meziročně narůst v objemu i v hodnotě prodeje přibližně o 10 %.
Za vestavné provedení přitom v minulém roce zaplatili kupující
v průměru 12 600 korun, zatímco do volně stojících výrobků inves-
tovali o 4 100 korun méně.
S přírůstkem skončilo také celoroční srovnání objemu i obratu tří-
a vícedveřových kombinací – byť se jednalo o nárůst z relativně
malého základu. Tento sortiment se na celkovém loňském obratu
komodity podílel necelými 3 %. Průměrná cena třídveřových kom-
binací vloni představovala částku nižší než 20 tisíc korun, u čtyř-
a vícedveřových již tuto hladinu přesáhla.
Cenová polarizace trhu
Nárůst objemu i tržeb zaznamenaly z hlediska ceny pouze dva
segmenty, přitom oba na okraji cenového spektra. Na jedné stra-
ně vzrostl zájem kupujících o chladničky a kombinace v ceně do
6 tisíc korun – ty již tvořily v loňském roce téměř třetinu celkové-
ho objemu, na druhé straně se s meziročními přírůstky prodávaly
výrobky v ceně nad 14 tisíc korun. Chladničky a kombinace v ce-
novém rozsahu 6 až 14 tisíc korun zaznamenaly meziroční pokles
objemu i hodnoty prodeje a jejich objemový podíl se meziročně
snížil o pět procentních bodů.
2dveřové kombinace s mrazákem dole
Tyto kombinace – v souhrnu volně stojící i vestavné – tvořily v mi-
nulém roce 62 % celkových prodejů komodity, přičemž na celko-
vých tržbách se podílely 70 %. Meziroční pokles objemu předsta-
voval 3 %, v hodnotě se ještě o procento zvýšil. V průměru za tyto
kombinace zaplatili kupující v loňském roce 10 100 korun, tedy
o necelé procento méně než před rokem.
Pro volně stojící 2dveřové kombinace s mrazákem dole v uplynu-
lém roce platilo, že meziroční přírůstky prodeje v kusech i korunách
zaznamenaly pouze dva již zmiňované segmenty z kraje cenového
spektra. Průměrný výdaj za tento typ výrobků se v minulém roce
pohyboval mezi 9 400 a 9 900 korunami, za které se prodával
v posledním měsíci roku.
1
Meziroční srovnání odpovídá období I–XII 2012 vs. I–XII 2011, dále je srovnáváno období I–II 2013 vs. I–II 2012.
2
Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, cash & carry, obchodní domy a nespecializované čistě
internetové prodejny), kuchyňská studia a prodejny nábytku.
3
Sledované skupiny: pračky, sušičky, sporáky a vestavné trouby, varné desky, odsávače par, myčky nádobí,
chladničky a kombinace, mrazničky a mikrovlnné trouby.
4
Vážena počtem prodaných kusů.
5
Zaokrouhlena na stovky korun.
Zdroj:
Zdeněk Bárta
Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech