Page 37 - 06_2013_SELL_CZ

Basic HTML Version

GfK Czech, oddělení Retail and Technology, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku
metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého
reprezentativního vzorku maloobchodních prodejen. Více na www.gfk.cz a www.gfkrt.com, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Retail and
Technology Directora (zdenek.barta@gfk.com).
GfK
-
G
rowth
f
rom
K
nowledge
Kuchyňské roboty a mixéry na českém trhu podle GfK
Objem prodeje kuchyňských
robotů a mixérů
1
vzrostl
v první čtvrtině letošního
roku ve srovnání se stejným
obdobím loňského roku
2
o necelou desetinu. Největším
dílem – konkrétně 44 %
– se na celkovém objemu
prodeje podílely tyčové
mixéry, jejichž průměrná
cena
3
, podobně jako u řady
dalších typů výrobků,
zaznamenala mírný meziroční
nárůst.
Struktura prodávaných kuchyňských robotů a mixérů se ve
sledovaných distribučních kanálech
4
za poslední rok mírně
proměnila. Nejprodávanějším typem zůstaly i nadále tyčové
(hůlkové) mixéry, i když jejich objemový podí l se meziročně
snížil o 5 procentních bodů. Prodeje tyčových mixérů se při-
tom meziročně snížily o 3 %, podobně jako u food procesorů
5
,
u nichž na rozdí l od tyčových mixérů došlo ještě k poklesu
průměrné ceny.
V hodnotě vedou tradiční kuchyňské roboty
Největším tempem se za první tři měsíce letošního roku zvý-
šily objemové prodeje tradičních kuchyňských robotů, které
se – také díky řadě nových modelů – na celkovém obratu ko-
modity podílely téměř ze 40 %. V rostoucí míře se rovněž pro-
dávaly ruční mixéry (šlehače), jejichž meziroční nárůst prodeje
v kusech přesáhl desetinu a kterých se prodala necelá třetina
z celkového objemu kuchyňských robotů a mixérů. Dalšími ros-
toucími segmenty byly stolní mixéry a drtiče (choppery), jejichž
prodeje v letošních prvních třech měsících provázel současně
meziroční nárůst průměrné ceny. Ten u stolních mixérů dosáhl
jednotek procent, u drtičů dokonce dvouciferné změny, kterou
s sebou přinesly opět novinky.
Cenové rozvrstvení trhu
Nejvyšší částky investovali kupující do tradičních kuchyňských
robotů, které se v první čtvrtině letošního roku prodaly průměr-
ně za 5800 korun
6
. O více než polovinu méně zaplatili v tomto
období za food procesory, které se na celkových tržbách ku-
chyňských robotů a mixérů podílely 7 %. Průměrná cena stol-
ních mixérů mírně přesáhla částku 1 tisíc korun, zatímco u dr-
tičů se k této hranici přiblížila. Za tyčové mixéry vydali kupující
průměrně 800 až 900 korun, za šlehače zaplatili v první čtvrti-
ně letošního roku v průměru necelých 700 korun.
Tyčové vs. ruční mixéry
V první čtvrtině letošního roku prodeje tyčových mixérů pře-
výšily objem ručních mixérů 1,4krát, převýšení v hodnotě do-
sáhlo 1,8násobku. Prodeje tyčových mixérů za cenu nižší než
800 korun meziročně klesaly, naopak ruční šlehače zazna-
menávaly v této cenové kategorii meziroční nárůst v objemu
i obratu. Oba typy mixérů se v rostoucí mí ře prodávaly v ceně
1500 až 2000 korun, i když v souhrnu u ručních šlehačů prů-
měrná cena klesla o 4 %. Tyčové i ruční mixéry zaznamenaly
při meziročním měsíčním srovnání nejvýraznější nárůsty obra-
tu v letošním březnu.
Tradiční kuchyňské roboty vs. food procesory
Oba tyto segmenty se cenově i poptávkou spotřebitelů nadále
vzdalovaly. Zájem o food procesory meziročně klesl za snížení
jejich průměrné ceny. V rostoucí míře se prodávaly především
food procesory v ceně do 1500 korun, zatímco tradiční kuchyň-
ské roboty zaznamenaly narůstající prodeje v rámci celé cenové
šíře sortimentu. Nejvyšší přírůstky vykázal u tradičních kuchyň-
ských robotů právě segment cenově nejvyšší, a to nad 8 tisíc
korun, jehož podíl na hodnotě prodeje těchto výrobků předsta-
voval necelých 40 %.
1
Kuchyňské roboty a mixéry zahrnují tradiční kuchyňské roboty, food procesory, tyčové a ruční mixéry, dále stolní mixéry a drtiče (choppery).
2
Meziroční srovnání znamená období I–III 2013 vs. I–III 2012.
3
Vážena počtem prodaných kusů.
4
Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, cash & carry, obchodní domy a nespecializované čistě internetové prodejny).
5
U food procesorů vystupuje nástavec svisle v uzavřené pracovní nádobě, zatímco u tradičních kuchyňských robotů je spouštěn z vodorovného ramene zpravidla
do otevřené pracovní nádoby. Tradiční kuchyňské roboty bývají navíc již ve standardní výbavě doplněny širším příslušenstvím s možností dokoupení dalšího.
6
Zaokrouhlena na stovky korun.
Zdroj:
Zdeněk Bárta
Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech