Page 31 - 08_2013_SELL_CZ

Basic HTML Version

GfK Czech, oddělení Retail and Technology, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku
metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého
reprezentativního vzorku maloobchodních prodejen. Více na www.gfk.cz a www.gfkrt.com, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Retail and
Technology Directora (zdenek.barta@gfk.com).
GfK
-
G
rowth
f
rom
K
nowledge
Myčky na českém trhu podle GfK
Meziroční srovnání
1
objemu
prodeje myček ukázalo ve
sledovaných distribučních
kanálech
2
za první třetinu
letošního roku na 4%
přírůstek. Ve větší míře
přitom rostly objemové
prodeje vestaveb ve srovnání
s volně stojícími myčkami
a také užší (45cm) provedení
ve srovnání se standardním
(60cm).
Na celkových objemových prodejích osmi sledovaných skupin
3
bílého zboží se myčky v první třetině letošního roku podílely
desetinou. Hodnota prodeje myček meziročně vzrostla o ne-
celá 3 %, a do celkových tržeb sektoru se tak promítla téměř
13% podílem.
Základní provedení
Dlouhodobě mírně klesající volně stojící myčky tvořily v první
třetině tohoto roku necelých 50 % objemu prodeje, přičemž ku-
pující do nich investovali v průměru
4
8 600 korun
5
. Na prodejích
volně stojících myček se v relativně větší mí ře než u vestaveb
podílelo užší provedení. V dubnu letošního roku zaplatili spo-
třebitelé za užší provedení volně stojící myčky průměrně 7 400
korun, zatímco do volně stojících modelů standardní 60cm ší ře
investovali o necelých 2 200 korun více. Přesto se však jednalo
v průměru o nižší částku, než jakou vydali zákazníci v dubnu
2013 za vestavné myčky, ať již v užší či standardní ší ři. V první
třetině letošního roku tak podíl volně stojících myček předsta-
voval zhruba 40 % celkového obratu.
Energetická úspornost
Obměna sortimentu na trhu a rovněž zájem kupujících smě-
řovaly k energeticky úspornějším modelům s nižší hlučností.
Objemový podíl myček energetické třídy A se meziročně snížil
o více než 20 procentních bodů ve prospěch úspornějších pro-
vedení, přesto tyto myčky představovaly v první třetině letošní-
ho roku ještě největší část objemových prodejů (byť jen těsně).
V pořadí podle výše prodejů pak následovaly segmenty s ros-
toucí úsporností, tedy A+, A++ a s podílem v řádu jednotek pro-
cent i nejúspornější kategorie A+++. Na celkových tržbách myček
se přitom třídy A+ a A++ podílely přibližně stejným dílem.
Hlučnost a spotřeba vody
Z hlediska míry hlučnosti narostl meziročně objemový podíl
výrobkové kategorie hlučnosti do 48 dB (včetně), konkrétně
o 6 procentních bodů, který se promítl do celkových objemo-
vých prodejů více než 60 %. Výrazný nárůst zaznamenaly rov-
něž myčky s nižší spotřebou vody, a to do 10 litrů (včetně).
Těch se v loňské první třetině roku prodalo z celkového objemu
necelých 40 %, zatímco v letošní třetině roku tvořily téměř po-
lovinu trhu. Za myčky se spotřebou vody do 10 litrů (včetně) za-
platili kupující v první třetině letošního roku průměrně 11 600
korun, ve stejném období před rokem vydali o 800 korun více.
Vývoj cen
Mírný meziroční pokles průměrné ceny postihl větší část sledo-
vaných komodit bílého zboží. Ačkoliv u jednotlivých segmentů
skupin průměrná cena obvykle klesala, pokles do určité míry
kompenzoval právě zájem o úsporné modely vyšší úrovně tech-
nických parametrů.
Průměrná cena volně stojících myček se meziročně snížila
o 2 %, u vestavného provedení o 1 %. Z celkového množství
prodaných myček se v první třetině letošního roku prodalo
60 % výrobků v ceně do 10 tisíc korun. Meziroční nárůst obje-
mu však zaznamenaly kromě tohoto segmentu i některé další
cenové kategorie včetně té vyšší – od 18 tisíc korun.
1
Meziroční srovnání odpovídá období I–IV 2013 vs. I–IV 2012.
2
Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, cash & carry, obchodní domy a nespecializované čistě internetové prodejny),
kuchyňská studia a prodejny nábytku.
3
Sledované skupiny: pračky, sušičky, sporáky a vestavné trouby, varné desky, odsávače par, myčky nádobí,
chladničky a kombinace, mrazničky.
4
Vážena počtem prodaných kusů.
5
Zaokrouhlena na stovky korun.
Zdroj:
Zdeněk Bárta
Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech
GfK Czech