GfK Czech, oddělení Retail and Technology, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku
metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého
reprezentativního vzorku maloobchodních prodejen. Více na www.gfk.cz a www.gfkrt.com, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Retail and
Technology Directora (zdenek.barta@gfk.com).
GfK
-
G
rowth
f
rom
K
nowledge
Vysavače na českém trhu podle GfK
Obrat s vysavači se za první
polovinu letošního roku
1
snížil o 6 %, zatímco obdobné
srovnání před rokem ukázalo
ještě na nárůst o necelou
desetinu. Letos však ve
sledovaných distribučních
kanálech
2
zaznamenaly
meziroční přírůstek v hodnotě
pouze ruční vysavače.
Consumer Choices, GfK Czech, řadí do ručních vysavačů
3
aku-
mulátorové a bateriové přístroje, které v první polovině letoš-
ního roku představovaly zhruba desetinu z celkového počtu
prodaných vysavačů. Za tento typ výrobku zaplatili kupující
v uvedeném období v průměru
4
necelých 900 korun
5
, zatím-
co do dalšího segmentu – robotických vysavačů – investovali
7 100 korun. Ruční vysavače se kvůli nižší ceně podílely na
celkových tržbách vysavačů 4 %, zatímco robotické vysavače
11 %. Těžiště prodejů tvořily nadále podlahové vysavače se
zhruba 85% podí lem na trhu, ať již v kusovém či korunovém
vyjádření.
Podlahové vysavače
Největší dí l prodejů podlahových vysavačů tvořily v objemu
i v hodnotě klasické vysavače na suché vysávání, do kterých
v první polovině letošního roku investovali kupující průměrně
2 100 korun. Vysavače na tyči obsáhly v tomto období 12 %
prodejů podlahových vysavačů a víceúčelové představovaly
necelých 7 %.
Tři ze čtyř klasických podlahových vysavačů prodaných v první
polovině letošního roku zachycovaly nečistoty do sáčků, zhruba
pětina byla bezsáčkových a v řádu jednotek procent se pohyboval
podíl výrobků umožňujících obě varianty. Za pouze sáčkovou va-
riantu přitom kupující zaplatili průměrně 2 200 korun. Obdobně
zhruba dva ze tří klasických podlahových vysavačů byly vybaveny
HEPA filtrem, přitom do celkové hodnoty klasických podlahových
vysavačů se tyto promítly necelými 75 %.
Vysavače na tyči
Zatímco u klasických podlahových vysavačů díky velmi pestré
nabídce modelů meziročně rostly prodeje jak u nejlevnějšího sor-
timentu, tak i ve středních a vyšších cenových hladinách, z vysa-
vačů na tyči se dařilo především těm dražším. Zájem spotřebitelů
o vyšší cenový segment tak zmírnil pokles jejich obratu o polovi-
nu. Prodeje vysavačů na tyči však byly značně koncentrované do
relativně malého počtu modelů, konkrétně letos v červnu tvořilo
polovinu jejich obratu celkem 5 nejprodávanějších modelů.
Víceúčelové a robotické vysavače
Pro oba typy výrobků je ve srovnání s klasickými podlahovými
vysavači společná omezenější sortimentní nabídka, s tím spoje-
ná vyšší koncentrace prodejů do menšího počtu modelů a vyšší
průměrná cena. Dále se však sortiment kromě technického pro-
vedení liší i svou inovativností. Robotické vysavače zaznamenaly
boom novinek v loňském a předloňském roce na rozdíl od víceú-
čelových, z nichž řada modelů byla uvedena na trh ještě dříve.
V letošním červnu tvořily přibližně polovinu celkové hodnoty
víceúčelových vysavačů prodeje 7 nejprodávanějších mode-
lů. V průměru v tomto období kupující zaplatili za víceúčelový
vysavač 3 200 korun. Meziroční nárůst prodejů zaznamenaly
z těchto výrobků na jedné straně přístroje v ceně do 3 tisíc
korun, na druhé straně i ty přesahující cenu 6 tisíc korun,
v souhrnu však průměrná cena meziročně klesla o 7 %.
U robotických vysavačů rostly meziročně prodeje ve středních
a vyšších cenových hladinách, což kladně ovlivnilo vývoj jejich
celkové průměrné ceny – ta vzrostla o 5 %.
1
Meziroční srovnání odpovídá období I–VI 2013 vs. I–VI 2012.
2
Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, cash & carry, obchodní domy, nespecializované čistě internetové prodejny a
prodejny IT a telekomunikačních produktů).
3
Dle typu rozlišuje GfK v nejobecnější rovině přístroje ruční (akumulátorové a bateriové), podlahové a elektrické smetáky. Podlahové
vysavače ještě dále člení na klasické podlahové vysavače na suché vysávání, vysavače na tyči, vysavače s klepáčem a kartáčem, a dále
na víceúčelové, tj. přístroje, které v sobě sdružují více funkcí, např. také vysávání za mokra.
4
Vážena počtem prodaných kusů.
5
Zaokrouhlena na stovky korun.
Zdroj:
Zdeněk Bárta
Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech
GfK Czech