rok 2015 se pomalu chýlí ke konci a už za pár týdnů začne čas bilancování. Když se dívám
na letošní vývoj, myslím, že můžeme být všichni se situací na trhu spokojeni. Minimálně
při srovnání s několika předchozími roky poznamenanými turbulentními ekonomický-
mi stavy a neochotou lidí utrácet. Pravda je, že ve třetím čtvrtletí se až nečekaně velký
růst trhu z první poloviny roku zpomalil, ale pevně věřím, že závěr roku špatný nebude.
Otázkou samozřejmě je, zda bude trend zpomalení pokračovat a přejde do dalšího roku,
nebo bude jen nepříjemným chvilkovým výkyvem. Možná jsem nyní příliš velký hni-
dopich, protože ve srovnání s roky 2010 nebo 2011 je aktuální situace skoro pohádková.
Ten, kdo nostalgicky vzpomíná na zlaté devadesátky, kdy se lidé o právě dovezené mik-
rovlnky pomalu rvali a marže byly astronomické, by měl spadnout z obláčku vzpomínek,
protože tato doba je neopakovatelnou minulostí. A zlatý ekonomický věk po roce 2000
musíme brát zpětně také jako unikátní období, které nebylo jen ryze pozitivní. Firmy
naprosto zbytečně rozhazovaly za úplné nesmysly, skoro pro ně neexistovaly limity,
a tak přišla krize jako pořádná facka hlásající: „Proberte se, dámy a pánové.“ Strouhat
novinářům lanýže na rizoto vypadá vskutku pěkně, sám jsem to zažil, nebudu tvrdit,
že to nebylo fajn, ale ruku na srdce, má opravdu smysl pro z větší části bandu noto-
rických obletovačů rautů na tiskových konferencích pořádat akce tohoto typu?
Podle mého názoru nemá. Na těch pár tiskovkách, které sám za rok navštívím,
mi bohatě stačí nějaké to pití a pár jednohubek. Peníze pak mohou firmy investo-
vat do mnohem smysluplnějších aktivit – v nejlepším případě do spolupráce s naším
magazínem, jak jinak, že? (To berte samozřejmě jako lehkou předvánoční nadsáz-
ku.) Každopádně mohou finanční zdroje zužitkovat lépe než kupováním lanýžů
a garnátů pro hrstku zástupců médií, kteří v dnešní době stejně píší jen o produktech
inzerentů. Taková podpora prodeje na prodejnách nebo účast na nějakém populárním
food festivalu mi přijde jako mnohem efektivnější využití dnes stále tolik hlídaných
zdrojů na marketing.
Příjemné čtení přeje
VÁŽENÍ ČTENÁŘI,
Lubor Jarkovský
šéfredaktor