Lubor Jarkovský
ZRCADLO
61
jedině odborný zásah, který dokonce výrobci často doporučují
v návodech k použití. Kdo ze zákazníků ale bude vozit mohut-
nou sušičku jednou za rok do servisu? Myslím, že je jasné,
že v podstatě nikdo. Samozřejmě lze namítnout, že dnes už
existují sušičky se samočisticím kondenzátorem, jenže ty zase
trápí jiné nemoci, například používání levných aviváží, kvůli
kterému jednou za čas vyžadují odborné vyčištění také.
Přestože není péče o sušičku, zejména o tu s tepelným čer-
padlem, úplně jednoduchá, zákazníci mnohdy zapomínají na
rutinní čištění filtrů, které by měli provádět po každém suši-
cím cyklu. Pokud tak nečiní, zvyšuje se logicky riziko poru-
chy. V manuálech je samozřejmě vše uvedeno, to nepochybně
ano, ale to nestačí. Edukace zákazníků ohledně péče o sušičky
by měla probíhat více kanály, a hlavně při samotném prodeji.
Investovat by do těchto aktivit měli jednotliví výrobci, aby
se stala nutnost čistit filtry a kondenzátor všeobecně známým
faktem, jako je to, že se má jednou za čas odmrazit mraznička
nebo vyměnit sáček ve vysavači. Řekl bych, že výrobci v tomto
trochu zaspali a teď se jim nedostatečná informovanost zákaz-
níků nepříjemně vrací.
Cena, marže a profit
Na začátku článku jsem ještě hovořil o snižování cen suši-
ček napříč celým trhem prakticky u všech značek. To je
obecný trend na celém trhu a ve všech produktových kate-
goriích. A teď nemám na mysli změny v řádu několika
málo posledních let, nýbrž na ploše posledního čtvrt století.
Před 25 let se vyznačovaly výrobky mnohem vyšší kvalitou
konstrukce a použitých materiálů, ale také měly vzhledem
k tehdejším příjmům mnohonásobně vyšší pořizovací ceny.
Spotřebitelé si nyní zvykli na extrémně nízké ceny nejen spo-
třebičů, ale elektroniky obecně, takže výrobci mají celkem svá-
zané ruce. Navíc není žádným velkým tajemstvím, že se celý
trh snaží přejít od 10letého výměnného cyklu spotřebičů spíše
k 5letému. To vše má pochopitelně vliv i na sušičky prádla…
Jedinou cestou je regulace trhu
Nejsem velký příznivec regulací a nařízení, která zasahu-
jí do volného trhu, nicméně v případě energetických štítků
a „ecodesignu“ výrobků fungují regulace velmi dobře. Nejde
o to, že by chtěly všechny firmy vyrábět nekvalitní zboží,
a proto je nutné jim za každou cenu vytyčit prostor, v němž se
mohou při vývoji a výrobě výrobků pohybovat. Bohužel platí,
že pokud bude mít někdo možnost vyrábět něco maximálně
lacině (a současně nekvalitně), najde se spousta lidí, kteří si
takový výrobek jenom pro jeho nízkou pořizovací cenu kou-
pí. A to bez ohledu na to, zda je, nebo není bezpečný. Unijní
regulace například trhu s vysavači vnímám velmi pozitivně,
protože ho do značné míry vyčistily od nejlacinější čínské
produkce. I proto si myslím, že není od věci zahájit debatu
o sušičkách prádla, jejich bezpečnosti a kvalitě. Pokud by při-
šla regulace, která by bezpečnost sušiček zvýšila, přičemž by
stoupla jejich pořizovací cena, všichni včetně zákazníků by
se s tím museli prostě smířit. Že by mocná ruka trhu otočila
kormidlem sama, to považuji za celkem nereálné. Lidé prostě
chtějí koupit sušičku co nejlevněji, vysoce konkurenční pro-
středí tlačí cenu dolů… je to všechno celkem jasné. Výrobci
by proto měli alespoň začít s intenzivnější komunikací toho,
jak o sušičku správně pečovat.
Sell • Květen 2016 • 61
Sell • Říj