SELL: Listopad-Prosinec 2016 - page 3

rok 2016 se chýlí ke konci, ale do Vánoc v době vydání budou zbývat ještě necelé dva
týdny. Během psaní tohoto úvodníku uběhlo teprve pár dnů od akce „Black Friday“,
jejíž popularita u nás rok od roku stoupá a letos se do ní zapojil rekordní počet obchodů.
O úspěchu výprodejové události hovoří i to, že jsem se v pátek 25. listopadu v ran-
ních hodinách nemohl téměř dostat na Alza.cz. Nápor na servery největšího českého
e-shopu byl tak enormní, že načítání webu trvalo i více než minutu a občas prohlížeč
aktivitu dokonce vzdal. Alza se nepochybně poučí a zajistí si v příštím roce na inkri-
minované období více serverů, protože v některých úsecích dne byl nákup na jejím
webu pro opravdu trpělivé zákazníky. Já sám jsem si chtěl koupit jen zubní kartáčky
a pár LED žárovek, nic, co by bylo v „černém“ výprodeji, nicméně jsem svou snahu
vzdal a objednal zboží až následující týden. Black Friday každopádně strhl stovky tisíc
Čechů a vyvolal u nich nebývalou nákupní horečku. Vždyť tržby opět trhaly rekor-
dy. Slevová akce ale ukázala ještě na jednu věc – sílu české e-commerce scény, která
Black Friday před pár lety přejala ze Západu a zdejšímu trhu ji postupně vnutila. Letos
se totiž přidali i tradiční kamenní prodejci, jako Datart nebo Okay. Mnozí potom pro-
dloužili výprodeje na několik dnů ještě před samotným „Černým pátkem“ a po něm.
Nárůsty tržeb v tomto období tak činily u největších prodejců v meziročním srovnání
i více než 50 %. Letošní rok potvrdil, že Black Friday definitivně zakotvil v českých
vodách, a v příštích letech z nich určitě neodpluje. A když se nad tím zamyslíte, jde
vlastně o geniální počin – zbavit se mnoha dlouhodobě naskladněných produktů ješ-
tě před adventem a posléze prodávat během čtyř prodejně nejsilnějších týdnů v roce
novější zboží bez tak velkých slev. To je přece obchodní ideál…
VÁŽENÍ ČTENÁŘI,
Lubor Jarkovský
šéfredaktor
1,2 4-5,6,7,8-9,10,11,12,13,14,15,...70
Powered by FlippingBook