SELL: Leden-Únor 2018

Trh s kávovary považují mnozí za zlatý důl. Nemůžeme říct, že nemají pravdu, protože hlavně automatické modely jsou maržově hodně zajímavý prodejní artikl. Navíc o ně stoupá zájem a spotřebitelé jsou ochotni investovat do dražších strojů s prémiovým provedením a maximální automatizací přípravy i čištění. Na druhou stranu není jednoduché tento typ kávovaru prodat, pokud vám jen leží zhasnutý v regálu prodejny. U automatických kávovarů jde o detaily. Prodej dražšíchmodelů je pro řetězce výzvou lišným způsobem – například na speci- álním nábytku, jsou kvalitněji nasvíceny a takříkajíc mají v prodejně prémiovou prezentaci. Specializovaní prodejci vět- šinu z popsaného splňují, horší to je pochopitelně v řetězcích. Někde situaci výrobci řeší nemalou investicí do získá- ní lepšího prostoru a instalací vlastního nábytku, jako například De’Longhi v ně- kterých prodejnách Electro World, nic- méně to je řešení jedné značky. Kávovary by měly mít kvalitnější prezentaci (než drobné kuchyňské spotřebiče) celkově a měl by ji zajistit prodejce pro všech- ny prodávané značky. Proč? Protože jen těžko si někdo koupí kávovar za 40 tisíc (ale i 15 tisíc) na základě toho, že ho vidí ve vypnutém stavu v obyčejném regálu v řadě mezi dalšími 10 jinými stroji…, pokud ho tedy prodejce nedá do letáku se slevou 30 % a podobně. Že nemusí nad- standardní prezentaci kávovarů nabízet pouze specializované prodejny, dokazu- je například Roman Sikora, provozující prodejnu Euronics v Českém Těšíně. Jeho nadšení pro kávu jde dokonce tak daleko, že nově vytvoří ve svém obchodě specializovanou část s kávovary a kávou. Chápeme, že v případě prodejen s větší plochou jsou kávovary nemalou výzvou, na kterou mnozí často zkrátka rezignu- jí. Stroje mají zalistované a prodej „tla- čí“ hlavně pomocí letáků a newsletterů. Stačí přitom pár základních vylepšení – především proškolený pracovník schopný předvést kávovary a objasnit zákazníkovi kupříkladu princip fungování jednot- livých systémů přípravy mléčné pěny a jejich čištění – a vše nemusí stát pouze na akčních cenách. U kávovarů zkrátka hrají roli ty nejmenší detaily, protože kávovar si člověk nejde koupit s tím, že ho nutně potřebuje, jako novou lednici, vysavač nebo fén. Automatický kávovar je v domácnosti nepochybně zcela zbyt- nou věcí, po níž toužíme, protože nám bude dělat radost. Je to emocionální, ni- koliv ryze praktická záležitost. A s tím je potřeba k segmentu automatů na espreso přistupovat. Kdo tak nečiní, připravu- je se na současném silně růstovém trhu o slušné zisky. Poptávka po automatických kávovarech roste a prodávat je chce kdekdo. Jen někteří prodejci si s nimi ovšem skutečně vědí rady. A nejenom s kávovary, nýbrž také sa- motnou kávou. Prodej těchto poměrně drahých zařízení si žádá určitě větší osobní nasazení a důkladnější proškolení než varné konvice, topinkovače nebo mixéry. Pro- dejce musí umět kávovar předvést, měl by být schopen z něho připravit kávu, ukázat zákazníkovi rozdíly mezi jednotlivými značkami a modely. Současně by měl alespoň v základu rozumět kávě. Od věci také není, pokud jsou kávovary prezentovány od- SKUPINA VÝROBKŮ • AUTOMATICKÉ KÁVOVARY 18 18 • Sell • Listopad-prosinec 2017 18 • Sell • 2017 Přístroje na přípravu kávy na českém trhu podle GfK Tržby za kávovary rostou. Za leden až září 2017 se ve sle- dovaných odbytových cestách zvýšily meziročně o 18 %. Největší díl obratu zajistily tradičně plnoautomaty – již 69 %, kterých se prodalo zhruba o čtvrtinu více, i když v meziročním srovnání za cenu v průměru nižší. Poptávka po plně automatických espresech byla me- ziročně vyšší napříč různými cenami, nicméně výrazně se zvedla právě u nejlevnějšího sortimentu – do 10 ti- síc korun, což se odrazilo i na poklesu průměrné ceny. V průměru se plnoautomaty prodávaly v období ledna až září 2017 za částku 13 400 korun – meziročně nižší o necelá 3 %. Kapslové kávovary se na celkových tržbách skupiny podílely v období ledna až září 2017 z 15 %. Na 10% růs- tu v hodnotě se podílela jednak vyšší poptávka (o 7 %) a jednak i mírné zvýšení cenového průměru. Zájem ku- pujících se přesunul od nejlevnějšího sortimentu ke draž- ším přístrojům, výrazněji narostl segment v ceně od 2 do 3 tisíc korun. Dalších 13 % obratu kávovarů zajistila páková espre- sa, kterých se prodalo bezmála o 30 % více, avšak za cenu o 17 % nižší než před rokem. Zdroj: Zdeněk Bárta Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech A+++ A++ Žhavá novinka! Německá Melitta znovu v Česku Značka Melitta s více než 100letou tradicí se v seg- mentu profesionálních kávovarů vrátila do Česka už zhruba před dvěma lety. Na zdejším trhu ji zastupuje společnost Espresso Professional, která nyní získala také práva k distribuci domácích kávovarů Melitta. Pro zahájení spolupráce a nákup kávovarů pro váš obchod ji můžete už nyní kontaktovat. Kávovary jsou k prohlédnutí a vyzkoušení v jejích showroomech v Praze a v Brně.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=