SELL: Leden-Únor 2018

28 • Sell • Leden-únor 2018 Electrolux Ze Švédska dorazily také pozitivní zprávy – Electroluxu vzrostly v po- sledním kvartálu roku 2017 prodeje o 4 %. Firma také informovala, že ve všech sektorech svého působení dosáhla pozitivních výsledků. Cel- kově přesáhla její marže 6 %. Když se podíváme blíže na jednotlivé trhy, ve čtvrtém kvartálu zaznamenal nej- větší nárůst prodejů region Latinské Ameriky, a to o celých 30 %. Kladně hodnotí Electrolux ale i své tradičněj- ší trhy v regionu EMEA, kde navý- šila firma svůj tržní podíl. V Severní Americe se jí dařilo s jejími vlastními značkami, které ale nedokázaly kom- penzovat pokles poptávky po výrob- cích dodávaných ze strany Electrolu- xu privátním značkám. 28 EKONOMICKÝ BULLETIN Groupe SEB Francouzský výrobce malých domácích spotřebičů, nádobí a dalšího vybavení pro kuchyně oznámil, že prodal v roce 2017 zboží za 6 485 milionů eur, což je růst o 29,7 %. Roli v tom samozřejmě sehrály nedávné akvizice WMF a dal- ších firem – když je pomineme, dosáhla skupina růstu 9,2 %. Největší dynamiky dosáhly trhy EMEA (Evropa, Blízký východ a Afrika) a Asie. V první jme- nované oblasti došlo k navýšení prodejů o 7,8 % v průběhu loňského roku (zá- padní Evropa 7 % a další evropské trhy 10,1 %). Dále se pak dařilo firmě hlavně v Číně, kde rostla o 10,4 %. Samsung Z jižní části Korejského poloostro- va přišly hned na začátku ledna zprávy o čistém zisku 39,3 miliardy dolarů, nárůst o až neuvěřitelných 85,6 %, za který firma vděčí „boo- mu“ na trhu s paměťovými moduly DRAM a NAND. Obrovskou po- ptávku po těchto komponentách vy- tváří silný rozmach datových center a internetu věcí (IoT). Nešlo jen o na- výšení prodaných kusů, nýbrž i zvýše- ní cen v tomto segmentu. Divize IT a mobilních komuni- kací zaznamenala pokles – Samsung udává jako důvod zvýšené náklady na marketing. O tom nelze pochybovat vzhledem k sílícímu tlaku ze strany čínských výrobců mobilních telefonů. Pozitivní zprávou určitě je, že firma prodala větší množství vlajkových modelů, na nichž má vysokou marži. V černých číslech byla i divize spo- třební elektroniky a domácích spo- třebičů. Bosch Celá skupina Bosch prodala v roce 2017 výrobky v hodnotě 78 mili- ard eur. Po započtení změn kurzů měn to je nárůst o 8,3 %. Firma za tento úspěch vděčí podle Volkmara Dennera, předsedy představenstva, své strategii se zaměřením na ko- nektivitu. Ta ve spojení s řešením pro chytré domácnosti byla hlavním hnacím motorem jejího podnikání v loňském roce. Ve zvoleném směru bude Bosch pokračovat i nadále – aktuálně staví novou továrnu polo- vodičů v Drážďanech, kde investuje více než miliardu eur. Společnost BSH, pod niž spadá výroba domá- cích spotřebičů nejen značky Bosch, ale také Siemens a dalších, úspěšně uvedla už dříve na trh systém Home Connect (v Česku až loni), pro který chce rozvíjet celý ekosystém služeb. Firmě nejde pouze možnost na dál- ku spotřebiče ovládat, chce nabíd- nout mnohem víc. Beko Koncern Arçelik, do něhož spadá i značka Beko, dlou- hé roky roste na evropském trhu. Firma dosáhla na cel- kový podíl překračující 8 % a významně rostla hlavně v segmentu vestavných spotřebičů. Na mnoha trzích také rozvíjí své aktivity v kategorii malých domácích spotřebičů, s nimž do Česka přišla loni. Celkově v Ev- ropě v tomto segmentu rostla během čtvrtého kvartálu 2017 o úctyhodných 74 %. Sensitivity: Public 0 2 4 6 8 10 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 �estavné 2017 Q4 Performance – International : Arçelik A.Ş. ��vo� �ro�e�e ��ot�e�i�� �eko v ku�ov�� v�����en� (%) (MDA 6) Underperfo 8 11% Freezer Sales • Arçelik Group continued to capture back mark • In line with its growth strategy, the Group conti and premium segments. • Significant growth was also achieved in SDA ( �oln� stoj�c� �elkem Zdroj: Data nespecifikované analytické společnosti Mnoha firmám se loni dařilo. Většina hlásí pozitivní výsledky

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=