SELL: Leden-Únor 2018

Sell • Leden-únor 2018 • 37 SOUVISLOSTI 37 Panasonic vycouval Jeden čas to u Gorenje vypadalo, že v ní získá majoritní podíl Panasonic navýše- ním svého dosavadního 10,7% podílu. Z toho ale sešlo a v závěru loňského roku Gorenje dokonce pro slovinský deník Delo potvrdila, že končí mezi oběma firmami dohoda o produkci chladniček a praček, které pro Panasonic Gorenje vyráběla. A podle některých zpráv se Japonci do- konce chtějí výhledově zbavit 10,7% po- dílu, který v Gorenje už několik let měli. Obě firmy ubezpečují, že jejich partner- ství nadále pokračuje a bude se nyní za- měřovat na varnou techniku. Zástupci slovinské firmy situaci celkově bagate- lizovali a deníku Delo ještě loni sdělili, že partnerství s Panasonicem generovalo pouze 1,5 % z celkového obratu Gorenje dosahujícího hodnoty 1,2 miliardy eur. Lidé z branže ovšem podle novin hovoří o tom, že propad by se mohl blížit až 10 %. I přes ujištění o pokračování spolu- práce vzbuzují kroky Panasonicu pochyb- nosti o budoucnosti společných aktivit. Vždyť loni bylo na spadnutí, že japonský gigant Gorenje převezme, teď je situace takřka opačná. Hledání investora Na slovinské scéně běžely v návaznosti na překvapivé kroky Panasonicu speku- lace, že by mohl v Gorenje navýšit svůj podíl státem vlastněný fond KAD, který aktuálně drží 16,8 % akcií firmy. To se ale nestalo. Už v listopadu navíc Goren- je oznámila, že zahájila prostřednictvím Rothschild & Co hledání strategické- ho partnera s cílem rozvíjet svůj byznys, zrychlit inovaci produktů a zlepšit svůj přistup k důležitým prodejním kanálům. Šlo pochopitelně o rychlou reakci na neú- spěšná jednání s Panasonicem. Na začátku února vydala Gorenje tisko- vou zprávu, v níž informovala, že hledání nadále pokračuje. Zájemci by měli podat své nabídky do 7. března letošního roku. Zpráva v zásadě jen opakuje již dávno známé informace a jeví se nám primárně jako nástroj, kterým chce Gorenje upoutat pozornost trhu. Budoucnost v rukou mocných Asi málokdo vnímá obří akvizice jako čis- tě pozitivní věc, protože v jejich důsledku mizí z trhu produktová a technologic- ká jedinečnost, diverzita. Výrobky jsou si stále více podobné, funkce se kopírují a zásadnější inovace nepřicházejí. Přes- to je realita trhu taková, že bez spojení s větším hráčem nemohou menší výrob- ci dlouhodobě přežít. Snad jen ti vysoce specializovaní nebo stojící za luxusními značkami. I ty ale obři skupují a pohlcují. Gorenje byla ještě před necelými 10 lety tím, kdo významné akvizice prováděl, kupříkladu získala prémiovou švédskou značku Asko. Podmínky na trhu se i vli- vem hospodářské recese značně změnily, stejně jako postavení slovinského výrobce, který silného partnera zkrátka potřebuje. Jeho výhodou je, že má rozhodně co na- bídnout – disponuje kvalitním vývojem, rozsáhlými výrobními kapacitami a sil- ným portfoliem značek. Další informace by měla firma poskyt- nout k 15. březnu a nejpozději v dubno- vém vydání SELLu vás budeme o situaci informovat. Gorenje hledá strategického partnera. Je pro ni klíčový V SOUČASNÉM SVĚTĚ AKVIZIC, KDY TRADIČNÍ EVROPSKÉ/AMERICKÉ ZNAČKY PRONIKAJÍ NA ASIJSKÉ ČI JIHOAMERICKÉ TRHY A DRAVÍ ASIJCI ZASE NA TRHY ZÁPADNÍ, SE POČET NEZÁVISLÝCH STŘEDNĚ VELKÝCH NEBO DOKONCE PŮVODNÍCH RODINNÝCH FIREM VÝZNAMNĚ ZTENČUJE. U VĚTŠINY Z NICH SE ODBORNÍCI Z BRANŽE SHODUJÍ, ŽE JE JEN OTÁZKOU ČASU, NEŽ JE KOUPÍ NĚKTERÁ Z ČÍNSKÝCH FIREM (HAIER, MIDEA APOD.), POPŘÍPADĚ VESTEL ČI ARÇELIK. PRO JEJICH PŘEŽITÍ A PŘÍPADNOU EXPANZI MIMO TRADIČNÍ TRHY, KTERÉ VZHLEDEM K NASYCENOSTI NESKÝTAJÍ POTENCIÁL PRO VELKÝ RŮST, JSOU MEZIKONTINENTÁLNÍ PARTNERSTVÍ KLÍČOVÁ. SLOVINSKÁ GORENJE TAKOVÉHO PARTNERA INTENZIVNĚ HLEDÁ.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=