SELL: Leden-Únor 2018

Sušička prádla byla na českém trhu dlouhou dobu zcela opomíjeným spotřebičem. Před pár lety ale došlo ke změnám v přístupu spotřebitelů a rázem je z ní doslova prodejní hit. Na vlně popularity moderního sušení prádla se pak veze i trh kombinovaných praček se sušičkou. Ze sušení prádla se stal velký byznys. Spotřebitelé ale o sušičky neumějí pečovat Veškerý prach a textilní vlákna z filtru před kodenzátorem jsou splachovány do nádržky ve spodní části sušičky – tu stačí jednou za zhruba 20 cyklů vyčistit. Zda se novinka osvědčí a bude dlouhodobě spolehlivá, ukáže až čas a reálné použí- vání spotřebiče větším počtem zákazní- ků. Jisté každopádně je, že pokud bude vše v pořádku, BSH ji nasadí v budouc- nu i do modelů v cenově dostupnějších segmentech. V takovém případě by šlo o revoluci na trhu sušiček, kde je jejich čištění a údržba nadále velmi problema- tickou oblastí. Tepelné čerpadlo – není všechno zlato, co se třpytí V předchozím odstavci rozebíraný sys- tém samočištění jak kondenzátoru, tak filtru je určitě zajímavou inovací. Naprostá většina prodávaných sušiček s tepelným čerpadlem ovšem takto po- kročilý ani standardní oplach konden- zátoru nemá. Výrobci se mohou kasat sebelepšími filtračními systémy, nicmé- ně faktem je, že žádný z nich nedokáže stoprocentně ochránit kondenzátor před postupným zanesením. Miloslav Klato- vec, šéf servisní firmy BMK Servis, při dotazu na sušičky s tepelným čerpadlem říká: „Není pochyb o tom, že jsou tyto su- šičky energeticky úspornější. Kondenzátor se v nich však postupně zanáší a manuálně ho nejde dokonale vyčistit bez kompletní- ho rozebrání spotřebiče. Nevýhodou toho- to konstrukčního řešení je tedy primárně to, že se do kondenzátoru nedá dostat, jde o uzavřený systém. Dokonale ho vyčistit můžete snad jen vysokotlakým čističem někde na zahradě, což by ale musel pro- vádět odborný technik, nikoliv uživatel. S tím, jak se kondenzátor zanáší, se sni- Důvodů, proč je ošklivé káčátko trhu domácích spotřebičů najednou krásnou labutí, bude více. Mnoho lidí uvádí jako důvod technologii te- pelného čerpadla, nicméně ta tu byla už několik let předtím, než začali zákazníci o sušičky jevit zvýšený zájem. Faktorů bude vícero – velmi zjednodušeně trh pro sušičky takříkajíc dozrál, stejně jako předtím pro myčky, také dlouho považované za zbytečný luxus. Samozřejmě je jejich úspěch podpořen i dobrou ekonomickou situací, nebývalou domácí spotřebou a chutí lidí utrácet. Sušička, stejně jako například automatický kávovar není v domácnosti rozhodně nezbytností – jejich prodeje žene vzhůru chuť lidí investovat do nadstandardu pro svou do- mácnost, do zlepšení životního komfortu nad rámec toho, co nezbytně potřebují. A to je nepochybně dobré znamení pro celý trh, nejen ten s domácími spotřebiči samozřejmě. Cenovou erozi kompenzují rostoucí prodeje Dvouciferně rostoucí prodeje sušiček rozebírá podrobně společnost GfK ve svém tradičním výstupu na straně 53. Naše redakce si z je- jích dat i dalších informací od výrobců všímá hlavně mírně klesajících cen sušiček, což je proces trvající v podstatě už několik let v řadě. Vzestup kusových prodejů je nicméně takový, že v hodnotě roste trh navzdory poklesu cen až pohádko- vě. Všechny ukazatele navíc indikují, že růst bude pokračovat dvouciferným tempem také letos. Přispět k tomu může také nástup nové subkategorie, takzvaných úzkých sušiček, byť je zatím vyrábí pouze jedna firma, Candy Hoover. Candy Hoover vypaluje konkurenci rybník – jako jediná má slim sušičky Nestává se příliš často, aby nějaká firma v dnešní době uvedla spotřebič, o který bude takový zájem, že se na něj budou vytvářet čekací listiny jako v devadesátých letech. Italské Candy se to však podařilo, protože jako vůbec první představila a ihned vy- slala do prodeje sušičky s hloubkou pouhých 46,5 cm a kapacitou na 7 kg. Lze je tedy bez problému postavit na úzkou pračku nebo vedle ní. Otevírá se jí tím dosud zcela uzamčená část trhu, k níž aktuálně nemá nikdo jiný přístup. Candy získává svými slim sušičkami obrovskou konkurenční výhodu a nehraje ani příliš roli to, že tyto novinky nejsou v nejúspornější třídě A+++. Dokud nepřijdou se slim sušičkami i další výrobci, bude Candy ze svého monopolu výrazně těžit. V nabídce má úzké sušičky jak v portfoliu značky Candy, tak Hoover. Více informací naleznete v článku samotného výrobce na stranách 34 a 35. Siemens má téměř bezúdržbovou sušičku Další významnou novinkou, která se na český trh teprve chystá, je inovovaný systém samočištění od BSH. Nejprve bude dostupný v nové sušičce Siemens WT47X940EU, patřící do prémiové řady avantgarde – bližší informace k tomuto modelu přinášíme v novinkové sekci na začátku časopisu (str. 8). Zde se zaměříme jen na technické řešení nového samočištění, které nečistí pouze kondenzátor, nýbrž i filtr před ním. SKUPINA VÝROBKŮ • SUŠIČKY A PRAČKOSUŠIČKY 44 U klasické kondenzační sušičky je možné kondenzátor vyndat a vyčistit ho pod tekoucí vodou. 44 • Sell • Leden-únor 2018

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=