SELL: Leden-Únor 2018

GfK Czech, oddělení Consumer Choices, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezenta- tivního vzorku maloobchodních prodejen. Více na www.gfk.com/cz, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Consumer Choices Directora CZ&SK (zdenek.barta@gfk.com ). G fK - G rowth f rom K nowledge SUŠIČKY A PRAČKY SE SUŠIČKOU NA ČESKÉM TRHU PODLE GfK PRODEJ SUŠIČEK I PRAČEK SE SUŠIČKOU NADÁLE ROSTE VYSOKÝM TEMPEM. ZA OBDOBÍ OD LEDNA DO ZÁŘÍ 2017 SE POPTÁVKA PO SUŠIČKÁCH ZVEDLA VE SLEDOVANÝCH ODBYTOVÝCH CESTÁCH 1 MEZIROČNĚ 2 O 35 %, PRAČEK SE SUŠIČKOU SE PRODALO O 32 % VÍCE. PRODEJE ROSTLY NAPŘÍČ CENOVÝM SPEKTREM, S VÝJIMKOU TĚCH NEJDRAŽŠÍCH. Z devíti sledovaných skupin bílého zboží 3 rostly nejvýrazněji sušičky, dvouciferný přírůstek, i když mírnější, zaznamenaly ještě varné desky. Na celkové hodnotě prodeje bílého zboží se sušičky podílely 9 %, opro- ti předchozímu roku tak získaly další dva procentní body a konkrétně v září se na ní podílely již ze 13 %. Pro srovnání, sektor velkých do- mácích spotřebičů vykázal přírůstek obratu za prvních devět měsíců loňska ve výši 6 %. Vývoj trhu: výrazné září Poptávka po sušičkách dosáhla v každém z prvních devíti měsíců roku 2017 dvouciferného meziročního nárůstu, nejvýrazněji stoupla v září – zhruba o 80 %. Doprovázel ji mírný pokles průměrné ceny, rovněž zaznamenávaný v průběhu celého devítiměsíčního období. Průměrná cena 4 se za souhrnné období ledna až září 2017 snížila meziročně o 2 %, což odpovídalo poklesu o 300 korun na částku 14 700 korun. V září zaplatili kupující za sušičku 14 400 korun – částku nejnižší za prvních devět měsíců minulého roku. Sušičkám se dařilo ve většině cenových kategorií, pokles zaznamenaly pouze modely za cenu nad 22 000 korun. Vedou sušičky s 8kg kapacitou náplně Modely s tepelným čerpadlem již ovládly trh, z celkové poptávky za le- den až září 2017 zajistily 94 %. Sušičky s 8kg kapacitou náplně tvořily zhruba dvě třetiny prodejů, přičemž zájem o tento sortiment meziročně značně narostl. Objemový podíl se zvedl o 10 procentních bodů – na úkor zejména menších náplní. Sušičky na větší náplň pokryly 8 % celko- vé poptávky, v hodnotě o procentní bod více. Zájem o energetickou třídu A+++ Sušičky nejprodávanější v období prvních devíti měsíců roku 2017 patřily k energetické třídě A++, která obsáhla 63 % celkového obje- mu prodeje. V objemu meziročně tento segment získal procentní bod, v hodnotě již ne. Výrazně se však zvedl podíl energeticky úspornějším sušičkám ve třídě A+++, které se na celkové poptávce podílely 21 %. Kupující za ně zaplatili v průměru 17 800 korun, což bylo o 1 200 korun méně než před rokem. O stejnou částku se snížil i cenový průměr su- šiček energetické třídy A++, které se v období ledna až září prodávaly za 14 900 korun. Pračky se sušičkou Z celkového prodeje praček zaujímaly kombinace se sušičkou již 6 %, v hodnotě se jejich podíl zvýšil bezmála na 11 %. Také u tohoto sor- timentu se průměrná cena meziročně snížila, a to na částku 15 900 korun. Tržby za pračky se sušičkou přesto rostly výrazně – meziročně o 27 %. Výrobky se prodávaly v různých cenových kategoriích, do ztrát se v meziročním srovnání dostaly pouze modely v ceně nad 20 000 korun. SUŠIČKY ©GfK2017 -Allrightsreserved|11/2017 Panelový trh GfK/Česká republika I–IX 2016/2017 Prodej v ks/% Náplň prádla/Energetická účinnost I–IX 2016 I–IX 2017 100 % 100 % 9 57 34 8 67 25 do 7 kg od 7,1 do 8 kg od 8,1 kg 100 % 100 % 6 22 62 9 6 9 63 21 A+++ A++ A+ A B jiné I–IX 2016 I–IX 2017 Náplň prádla Energetická účinnost 1 Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy, nespecializované čistě internetové prodejny a IT prodejny), kuchyňská studia a prodejny nábytku. 2 Není-li v textu uvedeno jinak, pak meziroční srovnání znamená období I–IX 2017 vs. I–IX 2016. 3 Sledované skupiny: pračky, sušičky, sporáky a vestavné trouby, varné desky, odsavače par, myčky nádobí, chladničky a kombinace, mrazničky a mikrovlnné trouby. 4 Vážena počtem prodaných kusů, zaokrouhlena na stovky korun. Zdroj: Zdeněk Bárta Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech A+++ A++ A+ A

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=