SELL: Březen 2018

Trh praček je celkově velmi stabilní a nepodléhá žádným obrovským výkyvům. Přesto na něm došlo v posledních dvou letech k určitým změnám. Zejména značka LG na něm ztratila dlouho držené pozice ve prospěch konkurenčního AEG, jemuž se uvedení nové řady praček a sušiček podařilo na jedničku s hvězdičkou. Na trhu praček posílila značka AEG na úkor mnohých konkurentů Mezi další změny patří poměrně rychlý růst značky Candy v nižších cenových seg- mentech napříč kategoriemi a její sázka na v mnohém netradiční řadu Bianca s re- volučním ovládáním a smart funkcemi včetně hlasového ovládání. Cenově dostupné pračky s poměrně zajímavou výbavou připravuje i Amica – její řada DreamWash se nakonec dostane na trh až v červenci a bude vzhledem k zajímavým koncovým cenám nabízet širším masám prvky, které byly doposud vyhrazeny jen dražším spotřebičům. Řeč je například o automatickém dávkování detergentu/aviváže z integrovaného zá- sobníku, parních programech nebo intertorových motorech. Když se ještě vrátíme do vyšších středních a vyšších cenových segmentů, v nich se chce zřetelněji angažovat značka Beko se svou novou řadou Beko Premium. Značka, která začala v Česku prodejem extra levných spotřebičů, urazila obrovský kus cesty a její nejvyšší modely budou konkurovat i úspěšným modelům AEG, Electrolux nebo Bosch či Siemens. Beko se díky vysokým investicím do marketingu, zvyšování po- vědomí o značce a globálním aktivitám, jako je partnerství s klubem FC Barcelona, postupně stává konkurentem zmíněných značek. Během příštích pár let může být tento stav ještě znatelnější. A nezapomínejme na německou značku Grundig patřící pod Beko, jíž se na západních trzích velmi daří a v Česku skrývá velký potenciál. Jeho odemčení si samozřejmě žádá nemalé investice a spoustu práce. A máme tu samozřejmě i korejský Samsung, kterému se daří ve vyšších ceno- vých patrech. S novinkami QuickDrive, jež uvádí právě na trh, nemá ambice, co se týče obrovských kusových prodejů, nicméně by mu mohly pomoci dále posílit pozici v prémiovém segmentu. Trend zvyšování kapacity U předem plněných praček se standardní hloubkou vnímáme další posuny v ka- pacitách a rozšiřování nabídky modelů na 9 a více kg prádla. Ani dříve raritní 10kg pračky už dnes ničím mimořád- ným nejsou. Zákazníci ovšem nadá- le příliš nechápou, že vysoká kapacita neznamená, že je nutné buben zaplnit. Při prodeji byste jim měli vysvětlit ze- jména množstevní automatiku včetně jejích moderních verzí s velmi přesným vážením prádla, kdy i pračka s vysokou maximální kapacitou pere úsporně menší várky prádla. Navíc je nutné zákazníkům zdůraznit, že rychlé 15minutové nebo 30minutové programy nejsou určeny k praní plné kapacity bubnu. Automatické dávkování detergentu a aviváže Napříč trhem vnímáme pokračující ná- stup systémů pro automatické dávko- vání pracího prostředku ze zásobníku. Dlouho se na tuto inovaci soustředila hlavně firma BSH a u vrchem plněných modelů francouzský Brandt. Nyní začala pronikat na trh i u dalších značek, tak- že se ji snad podaří definitivně prosadit. Spotřebitelé na ni dlouho hleděli s nedů- věrou, aniž by si uvědomovali, že drtivá většina z nich dávkuje detergent špatně. Automatický systém použije pouze tolik prostředku, kolik ho je skutečně potře- ba. V pračkách ho považujeme za jednu z nejpřínosnějších inovací, kterou byste v prodejnách měli podrobně prezentovat a vysvětlovat její přínos. Produktový přehled V přehledu najdete 16 modelů praček. Vybírali jsme co nejnovější nebo teprve chystané modely, přičemž u všech uvá- díme základní specifikace a přednosti. Odhadovanou spotřebu energie a vody jsme ovšem vynechali, protože považu- jeme tento údaj za značně diskutabilní a zavádějící. U pračky je unijní odhad průměrného používání z našeho pohle- du tak trochu věštění z křišťálové koule. Většina domácností bude spotřebiče po- užívat značně odlišně – v jiné frekvenci, bude používat některé speciální pro- gramy a využívat dalších doplňkových funkcí spotřebičů. To vše má na spotřebu naprosto zásadní vliv. 16 16 • Sell • Březen 2018 SKUPINA VÝROBKŮ • PŘEDEM PLNĚNÉ PRAČKY

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=