SELL: Březen 2018
Turecký trh zažil v roce 2017 rekordní růst Přestože se o Turecku v médiích píše hlavně ve spojení s autoritář- ským prezidentem nebo uprchlíky, přicházejí od blízkého asijského souseda i pozitivní zprávy. Podle společnosti GfK zaznamenal tam- ní trh s technickým spotřebním zbožím celkový růst ve výši 14 % v hodnotě. Velké domácí spotřebi- če dokonce 19,5 %, když se v po- sledním kvartálu dařilo především sušičkám a varné technice. V kate- gorii malých domácích spotřebičů patří mezi nejvíce růstové katego- rie cyklonové vysavače a systémo- vé žehličky. Turečtí spotřebitelé potom začínají projevovat zvýšený zájem o kuchyňské pomocníky, kávovary nebo grily. 44 EKONOMICKÝ BULLETIN Indický trh s domácími spotřebiči poroste v příštích letech dvouciferným tempem Analytická společnost Technavio vydala nedávno zprávu, v níž in- formovala o zhruba 10% růstu trhu technického spotřebního zboží v Indii a očekáváních pokračování tohoto trendu ve výhledu až do roku 2021. Na slibné navyšování prodejů mají vliv jak změny v indické společ- nosti, vývoj ekonomiky a plánovaná 100% elektrifikace do konce roku 2019, tak vládní podpora pro výrob- ce spotřební elektroniky a domácích spotřebičů. Do Indie v posledních letech vstoupilo mnoho předních značek včetně těch evropských, jako je například BSH. Firmám se v Indii díky pobídkám vyplatí postavit to- várny a produkovat zboží pro takto velký trh na místě. Italská Elica může být spokojená. Prodeje jejích výrobků vzrostly o více než 9% Výrobce designových odsava- čů dosáhl loni celkového obratu 479,3 milionu eur, což je v me- ziročním srovnání o 9,1 % více. Profit pak stoupl o 125,3 % na 1,4 milionu eur. Firma upozor- ňuje, že globální poptávka po odsavačích obecně stoupla v po- sledním čtvrtletí 2017 o 3,1 %. Za tímto růstem ovšem sto- jí hlavně asijský trh a východní Evropa, kam Elica počítá spolu s Ruskem i Turecko. Investice Electroluxu v USA jsou v ohrožení kvůli Trumpově protekcionismu Tradiční švédský výrobce začátkem roku oznámil, že plánuje investovat 250 milionů dolarů do rozvoje svých amerických výrobních kapacit. Pár dnů nato ale firma plán pozastavila kvůli nově ohlášeným a zavedeným clům na ocel a hliník, což je nová aktivita prezidenta Trumpa na pod- poru amerických výrobců těchto zá- kladních materiálů. Jeho záměr se ovšem neshledal s velkou podporou ani u republikánů, protože pomůže několika tisícům lidí na úkor stovek tisíc až milionů, kteří jsou na byznys s ocelí a hliníkem napojeni, respektive je používají ve výrobě. Ostatně to je také důvod, proč Electrolux pozdržel 250milionovou investici do továrny ve Springfieldu v Tennessee. Firma sice podle vlastního vyjádření nakupuje ocel pro svou americkou výrobu lokál- ně, ale obává se, že cla způsobí růst cen materiálu. To by vedlo k navýšení nákladů a ztrátě konkurenceschop- nosti na tamním trhu. Továrna Arçelik v Ankaře V Indii nedávno začala působit dokon- ce luxusní značka Gaggenau, která cílí na nejvyšší indické vrstvy. 44 • Sell • Březen 2018
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=