SELL: Květen 2018

letošní rok nám začal vcelku poklidně, nesa se na pokračujícím pozitivním ekonomickém vývoji. Hladinu ovšem v první polovině května rozčeřila jedna velká událost, jíž se v tom- to čísle věnujeme na straně 34. Proč jsem neřekl, o co jde? Myslím, že už teď je naprosté většině z vás jasné, že mám na mysli plánovou akvizici Gorenje ze strany čínské společ- nosti Hisense. Detaily obě firmy ještě v době uzávěrky ladily, ale plán je, myslím, celkem jasný. Domnívám se, že v rámci evropského trhu půjde asi o nejvýznamnější obchod v kategorii výrobců domácích spotřebičů v letošním roce. Nebo raději minimálně jeden z nejvýznamnějších, protože člověk nikdy neví, kde se co za zavřenými dveřmi upeče a bez předchozích informačních průsaků ohlásí. Takové případy už jsme tu měli také… Za sebe si dovolím k situaci podotknout, že pro Gorenje jde o naprosto zásadní a pře- lomový moment v její historii. Slovinci sice v posledních letech zuřivě restrukturalizovali a zefektivňovali, jenže to nestačilo. Na stále konsolidovanějším trhu neměli v dlouho- dobějším horizontu šanci v tvrdé konkurenci akvizicemi bobtnajících globálních hráčů vydržet. Alespoň ne v roli mainstreamové značky, jíž Gorenje je a být chce. Slovinská firma potřebovala silného partnera, jako potřebuje žíznivý vodu uprostřed pouště. Časté vydávání tiskových zpráv o hledání strategického partnera, nepříliš skrývané rozčaro- vání z rozhodnutí Panasonicu nenavýšit svůj podíl, myslím, že takto hlasitě svůj zájem o to, aby byl koupen, do trhu nikdo dlouho nekřičel. Až jsem si občas při pravidelných návštěvách korporátního webu Gorenje říkal, zda netlačí Slovinci moc na pilu. Nakonec o ně po celkem dlouhé komunikační kampani projevily zájem hned tři, světe, div se, čínské firmy. Kromě Hisense ještě Hefei Meiling a Haier. Nejhladovější po evropském soustu byla evidentně společnost Hisense, když nabídla 12 eur za akcii, což bylo pro mnohé z branže překvapující. Není to totiž vůbec málo. Čínské firmy proto o Gorenje nejspíš svedly mezi sebou souboj. Tradiční balkánský výrobce tak může být spokojen a hledět vstříc stabilitě a jistotě, které se mu v posledních letech začaly spíše vzdalovat. Leckdo bude jistě kritizovat, že do evropské firmy zase vstupuje čínský kapitál a hrozí ztráta identity Gorenje. Jenže taková už je zkrátka doba a bez silného partnera, ať už je odkudkoliv, by to měla Gorenje do budoucna secsakra těžké. Příjemné čtení přeje VÁŽENÍ ČTENÁŘI, Lubor Jarkovský šéfredaktor

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=