SELL: Květen 2018

GfK Czech, oddělení Consumer Choices, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezenta- tivního vzorku maloobchodních prodejen. Více na www.gfk.com/cz, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Consumer Choices Directora CZ&SK (zdenek.barta@gfk.com ). G fK - G rowth f rom K nowledge PRODEJ TOHOTO SORTIMENTU  ROSTL JEN VELMI MÍRNĚ, ZA  ROK 2017 SE VE SLEDOVANÝCH  ODBYTOVÝCH CESTÁCH 1 ZVÝŠIL O 1 %. STEJNÝM  TEMPEM NAROSTLA POPTÁVKA  PO NEJPRODÁVANĚJŠÍM  SORTIMENTU – VOLNĚ  STOJÍCÍCH KOMBINACÍCH  S MRAZÁKEM DOLE.  NEJVÝRAZNĚJI SE MEZIROČNĚ 2 ZVEDL PRODEJ U MODELŮ  SIDE-BY-SIDE, A TO V KUSECH  ZHRUBA O 30 %. Celkový obrat za devět skupin 3 bílého zboží se zvýšil meziročně o 6 %, přičemž nejvýrazněji táhly trh i nadále sušičky. Jedinou skupinou s me- ziroční ztrátou v hodnotě byly mrazničky, nejnižšího tempa růstu do- sáhly chladničky a kombinace s přírůstkem o 2 % a stejně tak pračky. Ostatní sledovaný sortiment již za rok 2017 obratově narostl větším tempem – v rozsahu od 4 % (mikrovlnné trouby) do 27 % (sušičky). Vývoj trhu V obratu narostlo chlazení meziročně o 2 %, což je o procentní bod více než v roce 2016. Meziroční měsíční srovnání hodnoty prodeje chlazení se dostalo do červených čísel v pěti měsících loňského roku. Vestav- né chlazení se na celkové loňské poptávce podílelo z 10 %, podobně jako před rokem. Volně stojící kombinace s mrazákem dole tvořily 55 % loňského prodeje chlazení v kusech a stejně tak v předchozím roce. Ostatní segmenty si v objemu udržely svoje postavení na trhu, v hod- notě získaly procentní bod chladničky side-by-side a odpovídaly už za 7 % celkových tržeb. Struktura trhu Přes polovinu chladniček a kombinací (54 %) se prodalo v bílém pro- vedení a jejich podíl se meziročně o procentní bod snížil. Naopak dva procentní body si získal kovový vzhled (nezahrnuje stříbrný vzhled), kte- rý pokryl 10 % celkového objemu. Procentní bod si oproti předchozímu roku zajistilo i nerezové provedení, které odpovídalo za pětinu celkové loňské poptávky. V rostoucí míře se prodával sortiment s funkcí nofrost, jeho podíl se přiblížil ke 30 % celkového objemu trhu. Zájem rostl o velkoobjemové chlazení, konkrétně s vnitřním objemem větším než 300 litrů, které odpovídalo za 44 % poptávky (o pět procentních bodů více než před rokem). Tržní podíl rostl také modelům s větší energetickou účinností – třídám A+++ a A++. V této energetické třídě se prodala zhruba polovina sortimentu chlazení, druhá část (49 %) připadla modelům A+. Vývoj cen Průměrná částka 4 investovaná v minulém roce do chlazení činila nece- lých 9 900 korun, přičemž od loňského září se pohybovala nad 10 tisíci korunami. Za kombinace s mrazákem dole zaplatili kupující průměrně 10 700 korun. U nich se poptávka zvýšila jak u nejlevnějšího sortimen- tu do 6 tisíc korun, tak i u dražší nabídky od 14 tisíc korun výš. V souhr- nu u tohoto nejprodávanějšího segmentu klesla průměrná cena pouze v řádu desetin procenta. Nejvýrazněji (o 6 %) se snížila u side-by-side chladniček, které se v uplynulém roce prodávaly průměrně za 25 900 korun, což bylo za cenu o 1 700 korun nižší než před rokem. Zdroj: Zdeněk Bárta, Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech 1 Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy a nespecializované čistě internetové prodejny), kuchyňská studia a prodejny nábytku. 2 Meziroční srovnání odpovídá období I–XII 2017 vs. I–XII 2016. 3 Sledované skupiny: pračky, sušičky, sporáky a vestavné trouby, varné desky, odsavače par, myčky nádobí, chladničky a kombinace, mrazničky a mikrovlnné trouby. 4 Vážena počtem prodaných kusů, zaokrouhlena na stovky korun. A+++ A++ A+ A 1 Chladničky a kombinace Česká republika/Panelový trh GfK 2016/2017 Technické parametry: Nofrost/objem Prodej ks/% 2016 2017 Bez nofrost S nofrost 2016 2017 do 100 l 101 až 200 l 201 až 250 l 251 až 300 l 301 až 350 l nad 350 l 100 % 100 % 25 75 29 71 100 % 100 % 11 28 17 16 15 12 13 31 15 15 15 12 CHLADNIČKY A KOMBINACE NA ČESKÉM TRHU PODLE GfK

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=