SELL: Červen 2018

GfK Czech, oddělení Consumer Choices, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezenta- tivního vzorku maloobchodních prodejen. Více na www.gfk.com/cz, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Consumer Choices Directora CZ&SK (zdenek.barta@gfk.com ). G fK - G rowth f rom K nowledge MALÉ KUCHYŇSKÉ ELEKTROSPOTŘEBIČE NA ČESKÉM TRHU PODLE GfK ZA ROK 1 2017 ZAZNAMENALO TŘINÁCT SKUPIN MALÝCH DOMÁCÍCH ELEKTROSPOTŘEBIČŮ 2 PŘÍRŮSTEK TRŽEB V SOUHRNU O NECELÝCH 10 %. VĚTŠINA SLEDOVANÝCH SKUPIN VYKÁZALA V HODNOTĚ NÁRŮST (POPŘ. STAGNACI), VÝJIMKOU BYLY KUCHYŇSKÉ ROBOTY A MIXÉRY, KTERÉ ZTRATILY MEZIROČNĚ POUZE PROCENTO, A DÁLE SKUPINA ODŠŤAVŇOVAČŮ S LISY NA CITRUSY – TA KLESLA ZHRUBA O TŘETINU. Na celkovém loňském obratu za třináct sledovaných skupin se sor- timent malých kuchyňských spotřebičů podílel 47 % a meziročně narostl o 7 %. Výraznějším tempem se podařilo ve sledovaných odbytových cestách 3 růst jak výrobkům péče o tělo (o 11 %), tak i péče o domácnost, které se zvedly o 12 %. U malých kuchyňských spotřebičů obratově vedly kuchyňské roboty a mixéry, následovány kávovary a již s větším odstupem v podílu na hodnotě také rych- lovarnými konvicemi, elektrickými hrnci a pánvemi, odšťavňovači s lisy na citrusy a fritézami. Kuchyňské roboty a mixéry Z pestré sortimentní nabídky této skupiny se v minulém roce poda- řilo skončit v plusu pouze stolním mixérům a chopperům (drtičům). Do ztrát v objemu i hodnotě se dostaly food procesory a mírně i tradiční kuchyňské roboty a dále ruční a tyčové mixéry. Pro celou skupinu tak sice loňský rok znamenal ve srovnání s předchozím rokem drobnou ztrátu, nicméně obdobné srovnání před rokem ukázalo i po několikaletém období meziročního růstu významné zvýšení obratu – o 22 %. Rok 2016 byl pro tuto skupinu poměrně výrazný, čemuž napomohl také prodej stolních mixérů. Stolní mixéry Objem prodeje narůstal dlouhodobě zejména s oblibou přípravy smoothies, výrazně se navýšil v roce 2015 a následně i v roce 2016 – v obou případech 2,6krát. Také v roce 2017 byla poptávka po stolních mixérech větší než před rokem – 1,15krát, předchozí tempo přestalo být – také s ohledem na dosažený objem prodáva- ných stolních mixérů – dále udržitelné. V průměru 4 se vloni prodá- valy za 1 250 korun. Zájem rostl především o nejlevnější modely v ceně do 600 korun, nicméně kupující oslovily i dražší výrobky. V posledním kvartálu minulého roku již objem i hodnota prodeje stolních mixérů meziročně dvouciferně klesly. Ruční a tyčové mixéry, choppery Stolní mixéry odpovídaly v roce 2017 bezmála za 30 % celkové hodnoty prodeje celé skupiny, tyčové mixéry obsáhly 17 % trhu a ruční necelých 9 %. Choppery, které se vloni prodávaly průměrně za 800 korun, vygenerovaly 3 % celkových tržeb za skupinu ku- chyňských mixérů a robotů. Stejnou částku investovali kupující v minulém roce i do ručních šlehačů, za tyčové mixéry zaplatili průměrně necelých 1 000 korun. Poptávka po tyčových mixérech nicméně meziročně klesla napříč cenovou nabídkou, podobně také u ručních šlehačů, kde se meziročně nesnížil objem prodeje jen u modelů v ceně od 600 do 800 korun. Odšťavňovače a lisy na citrusy Poptávka po tomto sortimentu rostla meziročně ještě v roce 2015, následující dva roky již skončily s poklesem o 27 %. Čtvrtinu loň- ské poptávky pokryly lisy na citrusy, které meziročně neztratily v objemu i hodnotě tolik jako odšťavňovače. Z nich ztrácely více od- středivé typy, které se prodávaly v průměru za 1 900 korun. Mírněji se snížil prodej šnekových odšťavňovačů, za které kupující zaplatili v minulém roce 4 100 korun. Objem prodeje klesl u tohoto prove- dení meziročně o 22 %, v hodnotě však ztratily výrazněji. 1 Meziroční srovnání znamená období I–XII 2017 vs. I–XII 2016. 2 Sledované skupiny: kávovary, rychlovarné konvice, fritézy, kuchyňské roboty a mixéry, elektrické hrnce a pánve, zubní hygiena, zastřihovače vlasů, vysoušeče vlasů, kulmy, holicí strojky, žehličky, vysavače, odšťavňovače/lisy. 3 Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy, nespecializované čistě internetové prodejny a IT prodejny). 4 Vážena počtem prodaných kusů. Zdroj: Zdeněk Bárta Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech A+++ A++ A+ A

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=