SELL: Červenec-srpen 2018

prázdninové dny máme prakticky za sebou a už od srpna většina z vás intenzivně pracuje na přípravě pro podzimní nákupní horečku, která hlavně před Vánoci vypukne. Situace na trhu je obecně velmi dobrá, i když se pomalu objevují náznaky, že v aktuálním cyklu naše ekonomika již svůj vrchol zažila. Je to takový klid před bouří, řekl bych. Při nedáv- ném rozhovoru se zástupcem jedné z nejvýznamnějších značek v kategorii MDA jsme se dotkli i tématu, co nastane, až dorazí určitý hospodářský útlum a poklesne domácí spotřeba. Budou zase všichni bezhlavě mazat buňky v excelových tabulkách týkajících se marketingového rozpočtu? Toto rychlé „řešení“ postihlo především v letech 2008 až 2010 většinu firem, než jim došlo, že se dostávají do začarovaného kruhu. Ještě palči- vější a aktuálnější otázkou ale je, proč v době velkého růstu a zvýšeného zájmu o dražší techniku některé produktové skupiny procházejí nebývalou cenovou erozí. Je vskutku nepochopitelné, co vede některé vedoucí značky k tomu, že degradují segment sušiček s tepelnými čerpadly přiblížením se k hranici 10 tisíc korun. Vždyť ještě před pár lety stály tyto sušičky kolem 25 tisíc a šlo o maržově velmi zajímavou kategorii. Chápu, že raketově rostoucí prodeje přirozeně snížily pořizovací cenu, ale dostat se na částky kolem 12 tisíc prostě nedává smysl. Aktuálně kompenzují cenovou erozi vysoké kusové prodeje těchto spotřebičů, jenže co nastane, až se trh nasytí a růst výrazněji zpomalí? Případně až přijde očekávaná ekonomická recese? Mnozí z těch, kteří cenovou válkou dostali su- šičky, ale i další kategorie do nezáviděníhodné pozice, budou posléze plakat, že zhýčkaný spotřebitel bombardovaný v médiích depresivními zprávami o stavu našeho hospodářství odmítá za sušičku dát oněch 12 tisíc. A tak přijde ve snaze zbavit se skladových zásob další posun ceny a zase si budeme všichni pokládat otázku, zda jde ještě o byznys, nebo továrny chrlí produkty bez vidiny smysluplného zisku… Příjemné čtení přeje VÁŽENÍ ČTENÁŘI, Lubor Jarkovský šéfredaktor

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=