SELL: Červenec-srpen 2018
ROVATCÍM 48 48 • Sell • Červenec-srpen 2018 Když trhy rostou, ale o desítky procent padá společnost, která doposud patřila mezi hlavní tahouny akciových indexů, je patrně něco špatně. V této situaci se na konci července ocitla největší a nejzná- mější sociální síť Facebook. Přitom na první pohled se z hospodář- ských výsledků nezdá, že by byl k takto dramatické reakci důvod. Facebooku me- ziročně vzrostl čistý zisk o 32 procent na 5,1 miliardy dolarů, o 42 procent rostly hrubé příjmy. Provozní marže se pohybo- vala na solidní úrovni 44 procent. Rostl i počet uživatelů, a to shodně o 11 procent u denních i měsíčních statistik. Proč tedy akcie Facebooku klesa- ly? Může za to růst provozních nákladů a také výhled Facebooku do budoucna. Za prvé, provozní náklady stouply mezi- ročně o 50 procent a vedení společnosti očekává, že do konce roku bude tempo jejich růstu dále zrychlovat. A za druhé, celkový počet uživatelů sice rostl, jenomže ne těch správných uživatelů. Nejvyšší pří- jmy má Facebook z uživatelů v USA a Ka- nadě, následují uživatelé v Evropské unii. A zatímco rostl počet uživatelů v Asii a zbytku světa, počet uživatelů v USA a Kanadě stagnoval a počet uživatelů v EU dokonce o 1 milion měsíčních a 3 miliony denních uživatelů poklesl. Za poklesem počtu uživatelů v Evro- pě stojí dva důvody. Tím prvním je jarní aféra kolem nakládání s daty uživatelů, která se strhla kolem společnosti Cam- bridge Analytica, ale která především zviditelnila některé zásadní nedostatky v ochraně dat uživatelů na největší sociál- ní síti. A tím druhým je GDPR, evropské nařízení o ochraně údajů, které na konci května vstoupilo v účinnost a Facebook se jím musel začít řídit. S GDPR a aférami kolem tzv. fake news pak souvisí i nárůst provozních vý- dajů Facebooku. Vedení této sociální sítě vyhlásilo, že pokud má fake news a data uživatelů dostat pod kontrolu, hodlá po- stupně nabrat až 20 tisíc nových zaměst- nanců, kteří budou kontrolovat nezávad- nost obsahu a plnit další úkoly související s bezpečností sociální sítě. A právě z dů- vodu nárůstu výplatní pásky Facebooku, která s desítkami tisíc nových zaměstnan- ců nedílně souvisí, rostou provozní nákla- dy společnosti. A zde se dostáváme k poslednímu dílu skládačky. Do konce letošního roku totiž Facebook očekává snížení tempa růstu celkových příjmů. Ten v současnosti činí již uvedených 42 procent, nicméně pokud se předpověď Facebooku naplní, mohl by meziroční nárůst příjmů v posledním letošním čtvrtletí dosáhnout pouze ně- kam mezi 22 až 30 procent. Když k tomu připočteme zrychlující se růst provozních nákladů, je zřejmé, že se výrazně sníží i čistý zisk a zásadně klesat bude i provoz- ní marže. Je tedy vůbec nějaký důvod k optimis- mu? Řada analytiků se kloní k názoru, že ano. Změny, které Facebook dělá a které hrozí snížit jeho aktuální zisky, jsou dů- ležitými investicemi do budoucna. Tyto investice mimo jiné mají zajistit, aby se uživatelé na největší sociální síti cítili bezpečně a také aby Facebook předešel problémům s politickými reprezentacemi v EU a USA. Za druhé pak sociální síť stále představuje pro zadavatele rekla- my jedno z nejatraktivnějších reklam- ních umístění vůbec, díky kombinaci počtu uživatelů a detailních možností jejich zacílení. Nezapomínejme také, že Facebooku patří i Instagram, WhatsApp a Facebook Messenger, které se řadí mezi globálně nejpopulárnější mobilní aplikace a jejich prostor pro reklamní monetizaci je stále velmi rozsáhlý. Výhled Facebooku do konce roku pa- trně není růžový a nelze vyloučit, že akcie budou dále klesat, nebo alespoň nebudou bezprostředně růst. Na druhou stranu, Facebook je stále velice atraktivní společ- nost, která si do budoucna drží obrovský potenciál. Jako dlouhodobou investici proto akcie Facebooku rozhodně není radno odepsat. Jindřich Lauschmann Proč klesly akcie Facebooku o pětinu a co bude dál Hodnota Facebooku klesla ve čtvrtek 26. července 2018 o 120 miliard dolarů, což představovalo 19 procent ocenění společnosti. Mohly za to hospodářské výsledky za druhé čtvrtletí roku 2018. Proč trhy na finanční výsledky Facebooku reagovaly takto dramaticky?
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=