SELL: Září 2018
Lubor Jarkovský ZRCADLO 51 Křehká pozice veletrhu Většina značek a firem vnímá nadále IFA jako zásad- ní událost. Navzdory tomu mě po návratu z letošního roč- níku ovládl pocit, že možná začíná plíživý trend opomíjení i tak důležitého veletrhu. Je všeobecně známo, že je IFA velmi nákladnou akcí a že uspořené peníze v případě neúčasti umož- ní obrovské množství jiných aktivit, výstupů a zviditelnění. A pokud nemá daná firma pro veletrh připraveno něco sku- tečně zajímavého, ve změti novinek ze všech možných ob- lastí technického spotřebního zboží její produkty zapadnou a nikdo o nich příliš hlasitě informovat nebude. Navíc zů- stává realitou, že domácí spotřebiče stojí na IFA nadále ve stínu televizorů, mobilů a počítačů, o nichž píše a natáčí videa každý technický novinář. Spotřebičům se přitom věnují zcela okrajově, a to jenom těm, které jsou něčím výjimečné. Vždyť na českém trhu přináší vlastně jedinou opravdu komplexní re- portáž z hal s domácími spotřebiči pouze SELL, respektive deník E15 ve speciálu, který pro něj na klíč chystáme v naší redakci. IFA je také samozřejmě o byznysu, nicméně jedním ze zá- kladních pilířů účasti a investice do výstavy výrobků v Berlíně zůstává zviditelnění se. A některé firmy nejspíš situaci vyhod- notily tak, že by se za ty (nekřesťanské) peníze, které po nich pořadatel chce, nezviditelnily se svými aktuálními produkty dostatečně. Ergo nemá investice smysl. Pro IFA to není ka- ždopádně dobrá zpráva, protože postupné mizení firem ubírá veletrhu na důležitosti a prestiži, a za rok tak mohou přibýt další a další odpadlíci… Veletrh a věk jedniček a nul Nejsem škarohlíd a nebudu malovat čerty na zeď. Pozice IFA je nadále silná a není mnoho míst, obzvlášť v našem blízkém okolí, kde by si člověk mohl naživo prohlédnout nejnovější domácí techniku, osahat si ji a v některých případech také vyzkoušet. Chápu, že žijeme v digitálním věku, sám patřím do téměř nativně digitální generace, protože jsem vyrůstal v prostředí, kde byl k dispozici počítač velmi záhy po pádu minulého režimu. Z obrázku na displeji či z excelové tabulky specifikací se ale dělá názor na výrobek těžko. IFA je nároč- ná a vyčerpávající pro každého, kdo na ni zavítá, ať už jako vystavovatel, reseller, novinář, nebo obyčejný návštěvník. Vyrazit na něj je pro každého zmíněného přínosem a obo- hacením. Doufejme, že v rámci aktuálního digitálního šílen- ství, kdy mnohé firmy vymýšlejí tisíc a jeden, řeknu to bez obalu, nesmysl a cpou do nich bezhlavě peníze jenom proto, že je „to digitální“, neztratí sepjetí s realitou. Kávovar si sice můžu koupit podle fotky na internetu, lépe se ale vybírá v pro- dejně (nebo na veletrhu), kde ho nejprve vyzkouším a kávu jím připravenou ochutnám. To žádnou rozšířenou realitou a QR kódy nenahradím. Občas je zkrátka jednodušší vzít tuž- ku a papír místo smartphonu. Možná to není „in“ a „cool“, ale kopat díru pro zasazení stromu také asi nebudete řešit pomocí bagru jenom proto, že bagr existuje… Sell • Květen 2016 • 51 Sell • Září 8
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=