SELL: Říjen 2018
GfK Czech, oddělení Consumer Choices, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého reprezenta- tivního vzorku maloobchodních prodejen. Více na www.gfk.com/cz, případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Consumer Choices Directora CZ&SK (zdenek.barta@gfk.com ). G fK - G rowth f rom K nowledge V HODNOTĚ TRH S VYSAVAČI 1 MÍRNĚ ROSTE, OPROTI PŘEDCHOZÍMU ROKU 2 VŠAK ZPOMALIL SVÉ TEMPO. VE SLEDOVANÝCH ODBYTOVÝCH CESTÁCH 3 SE ZA PRVNÍ POLOVINU LETOŠNÍHO ROKU OBRAT ZVEDL MEZIROČNĚ O 5 %, OBDOBNÉ SROVNÁNÍ PŘED ROKEM NICMÉNĚ SKONČILO S TÉMĚŘ 12% PŘÍRŮSTKEM. Poptávka po vysavačích se v první polovině 2018 zvýšila jen v řádu desetin procenta, před rokem stoupla ještě o 7 %. Právě toto zbrz- dění tempa se odrazilo na mírnějším nárůstu obratu, zatímco prů- měrná cena 4 rostla v posledních dvou letech vyrovnaně – zhruba o 4 až 5 %. Vysavače – obratově silná skupina Ze 14 sledovaných skupin malých domácích spotřebičů 5 patří vysavače tradičně k obratově nejsilnějším. V první polovině tohoto roku zajistily z celkových tržeb sektoru 27 % – podobně jako před rokem. Meziročně narostl obrat za celý sektor o 4,7 %, vysavače ho tedy svým výkonem drobně převýšily. Kromě nich zaznamenalo přírůs- tek dalších sedm produktových skupin, z nichž nejvýrazněji narostl sortiment na úpravu vzduchu. S poklesem hodnoty se naopak po- týkalo šest skupin, z nichž nejméně se dařilo odšťavňovačům s lisy na citrusy. Klasické podlahové vysavače v záporných číslech Na celkovém obratu skupiny za prvních šest měsíců letošního roku se klasické podlahové vysavače podílely zhruba z poloviny. V kusech pokryly 61 % trhu a oproti minulému roku se jich prodalo o 7 % méně, v hodnotě klesly meziročně o 5 % – pro srovnání před rokem byly oba ukazatele vývoje vyšší o 8 %. Ostatní typy vysava- čů však s prodejem rostly, přičemž nejvýrazněji se v meziročním srovnání podařilo zvýšit obrat tyčovým vysavačům – v hodnotě o 35 %. Ty již odpovídaly bezmála za pětinu celkového obratu s vysa- vači první poloviny letošního roku, podobně jako robotické modely. O zbývající část tržeb se z 8 % postaral víceúčelový sortiment a 3 % vygenerovaly ruční vysavače. Celková průměrná cena vysavačů roste U klasických podlahových vysavačů klesla poptávka jak u sáč- kových, tak i bezsáčkových modelů – ty však s růstem průměrné ceny při srovnání hodnoty neztratily, dokonce si připsaly meziročně 4 % navíc. Průměrně zaplatili kupující za klasický podlahový vy- savač v průběhu ledna až června mezi 2 500 až 2 700 koruna- mi, tedy mírně více než před rokem. Pohled na vývoj jednotlivých segmentů ukázal mírný nárůst poptávky po výrobcích v ceně od 2 000 do 5 000 korun. Cenový průměr tyčových vysavačů, kterých se prodalo meziročně o 26 % více, se rovněž zvýšil, a to na částku 3 500 korun. Na rozdíl od klasických podlahových se jim dařilo v širším cenovém spektru. Také za víceúčelové vysavače byli kupující ochotni zaplatit o trochu vyšší částku než před rokem a v průměru vydali 3 800 korun. O 2 % směrem dolů se změnila průměrná cena u ručních vysa- vačů, které se v prvním pololetí prodávaly za 1 100 korun. Pokles cenového průměru o 200 korun zaznamenaly robotické vysavače, které se v první polovině 2018 prodávaly za 9 500 korun. 1 Dle typu rozlišuje GfK v nejobecnější rovině přístroje ruční (akumulátorové a bateriové), podlahové, robotické a elektrické smetáky. Podlahové vysavače ještě dále člení na klasické podlahové vysavače na suché vysávání, tyčové vysavače, vysavače s klepáčem a kartáčem, a dále na víceúčelové, tj. přístroje, které v sobě sdružují více funkcí, např. také vysávání za mokra. 2 Meziroční srovnání odpovídá období I–VI 2018 vs. I–VI 2017. 3 Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy, nespecializované čistě internetové prodejny a IT prodejny). 4 Vážena počtem prodaných kusů, zaokrouhlena na stovky korun. 5 Kávovary, rychlovarné konvice, fritézy, kuchyňské roboty a mixéry, elektrické hrnce a pánve, zubní hygiena, zastřihovače vlasů, vysoušeče vlasů, kulmy, holicí strojky a epilátory, žehličky, vysavače, odšťavňovače/lisy, přístroje pro úpravu vzduchu. Zdroj: Zdeněk Bárta Consumer Choices Director CZ&SK, GfK Czech A+++ A++ A+ A VYSAVAČE NA ČESKÉM TRHU PODLE GfK
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=