SELL: Listopad-Prosinec 2018

10 10 • Sell • Listopad-prosinec 2018 Poslední roky byly opravdu dobré, ale zdáse,žeekonomikazačínázpomalovat. Jak vnímáte současnou situaci a nadchá- zející rok? Myslím, že krize je ve výsledku pozitiv- ní věc, protože vás nutí optimalizovat, hledat lepší cesty, zlepšovat váš byznys. Navíc jde o živelnou, přirozenou sílu v obchodním prostředí, proto se jí nebo- jíme. Ano, ekonomika o něco zvolnila, ale celkově je situace stále dobrá. Největší výzvou je nyní hlavně nízká nezaměst- nanost, jejíž úroveň už není přirozená a způsobuje problémy v řadě odvětví. Velkou devízou BSH jsou naše silné znač- ky a kvalitní produkty – jsme pro zájemce o práci atraktivní společností. Na evropskémtrhu s domácími spotřebi- či se daly do chodu velké změny. Hisen- se koupil Gorenje, Haier kupuje Candy. Co to znamená pro BSH z hlediska stra- tegie, značek, cen atd.? Působíme na trhu celé desítky let a vždy na něm byla konkurence. A přes- to tady pořád jsme i my. Naše pozice čísla jedna v Evropě se nezměnila a my budeme dále pokračovat v tom, aby- chom trh celkově zkvalitňovali a přiná- šeli na něj reálné hodnoty. Kvůli nové konkurenci ovšem neplánujeme žádné velké strategické změny. Máme silné a důvěryhodné značky, nejnovější inovace a technologické zázemí spolu s výbornými poprodejními službami. Neexistuje žádný důvod, proč bychom měli činit nějaká uspěchaná rozhodnutí kvůli novým kon- kurentům. Český trh se stále více konsoliduje. Datart se stal součástí HP Tronicu. Dříve či později přijdou ještě další změny. Celkově se byznys přesouvá už posledních 20 let od malých lokálních prodejců k velkým řetězcům. Zásadní roli hraje také internet. Jak tyto změny vnímáte? Jak například prodat kávovar s cenou 60 tisíc online? Myslíte, že nová digitální řešení mohou nahradit osobní seznámení s výrobkem? Řeknu to takhle, všechny kanály jsou po- třeba. Každý z nich trh obohacuje. Pro mě vlastně neexistuje online a offline, je pro- stě jen prodej. Musíme být v obchodech, musíme být na internetu a nemůžeme pre- ferovat jedno nebo druhé. Myslím, že zá- sadní význam mají hodnocení výrobků ze strany uživatelů a různá doporučení. Dnes existuje tolik možností, kde zjistit infor- mace – na internetu, v obchodech, od přá- tel, na sociálních sítích a tak dále. Svět se změnil a v příštích pěti letech se bude mě- nit ještě rychleji než doposud. Kamenné obchody jsou samozřejmě nadále potřeba a důležitost online kanálů neustále vzrůs- tá. Musíme se soustředit na kvalitu naší prezentace v rámci všech kanálů. Proto jsme například představili nový koncept prodeje našich výrobků v Electro Worldu. Představuje příběh našich značek a pro- duktů a současně vysvětluje nejnovější inovace a technologie, které nabízíme. Na veletrhu IFA jsme viděli u některých firem zcela nové prezentační způsoby pomocí takzvané rozšířené reality, kdy na vybranou věc namíříte chytrý telefon a na displeji se vám o ní objeví spous- ta informací. Jeden z hlavních hráčů plánuje novinku otestovat příští rok v obchodech. Pracujete na něčem po- dobném? Neustále pracujeme na inovacích i v oblasti prezentace našich spotřebičů. Nemůžeme ignorovat žádný inovativní prvek, a pokud nás zaujme a budeme v něj věřit, budeme do něj investovat. Ke konkrétnímu pří- kladu rozšířené reality nemohu aktuálně poskytnout komentář. Každopádně od nás s jistotou očekávejte nová řešení. „Smart“ a „konektivita“ patří v součas- nosti mezi hlavní proudy vývoje. Loni jste na českém trhu představili systém Home Connect. Jaký na něj máte ohlas od obchodníků a od koncových zákaz- níků? Množství prodaných spotřebičů předči- lo naše očekávání a ohlas z trhu je velmi BSH domácí spotřebiče udržuje stabilně silnou pozici na českém trhu. Firma se začala v posledních letech výrazněji soustředit na konektivitu a věří, že všechny spotřebiče budou brzy připojené k síti. Vyrazili jsme proto do českého sídla společnosti, kde jsme v jeho Brand Experience Center zasedli k rozhovoru s Perem Funchem, generálním ředitelem společnosti pro Českou republiku a Slovensko. Mluvili jsme nejen o konektivitě, ale také o současné ekonomické situaci či sílící čínské konkurenci na trhu. Per Funch: Prodeje spotřebičů s technologií Home Connect předčily naše očekávání INTERVIEW • PER FUNCH • BOSCH & SIEMENS

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=