SELL: Listopad-Prosinec 2018
46 46 • Sell • Listopad-prosinec 2018 GFK TEMAX Přestože ekonomika zpomaluje a z trhu máme z mnoha zdrojů informace o zvol- nění růstu či určité stagnaci v mnoha ka- tegoriích, celkově se dle posledních čísel GfK TEMAX nevyvíjel třetí kvartál ni- jak špatně. Celkově vzrostl v hodnotě při srovnání stejného období loňského roku o 6 %. Velké domácí spotřebiče Růst hodnoty tohoto segmentu při srov- nání třetích čtvrtletí let 2018 a 2017 dosáhl hodnoty 4,7 %. GfK informuje o poklesu poptávky po varné technice, zejména sporácích a vestavných trou- bách, částečně pak po varných deskách a odsavačích. Tyto kategorie se ocitly v červených číslech. Naopak před ča- sem stagnující chlazení vykázalo velkou dynamiku a stejně tak myčky nádobí. Růst táhly hlavně internetové prodeje. Velkým hitem pak dle všech indikáto- rů, které máme v redakci k dispozici, zůstávají sušičky prádla – na vlně jejich popularity se vezou také pračkosušičky. Dynamiku v segmentu pomůže udržet příchod úzkých sušiček, které mají za- tím pouze značky Candy a Hoover, ale v příštím roce se jich už dočkáme také od dalších firem. Úzké sušičky otevřou tento trh zákazníkům, kteří doposud nemohli o tomto typu spotřebiče kvůli jeho vel- kým rozměrům uvažovat. Malé domácí spotřebiče Segment SDA se drží už dlouhodobě velmi pěkného růstu okolo 5 % a ani třetí čtvrtletí nebylo výjimkou. Nepře- kvapivě rostly nejvíce kategorie kávo- varů a elektrických zubních kartáčků, kde dle GfK rostla výrazně i průměrná cena, což je pro prodejce i výrobce vel- mi dobrou zprávou. Současně to vypadá, že se na českém trhu začíná odemykat potenciál přístrojů pro úpravu vzduchu, jako jsou čističky, zvlhčovače nebo od- vlhčovače. Po delším období propadů se dostaly do černých čísel odšťavňovače, ale je nutné dodat, že u nich klesla prů- měrná cena. Vyloženě negativní vývoj pak zaznamenaly kulmy, rychlovarné konvice, vysavače a kuchyňské roboty/ mixéry. U vysavačů vidí naše redakce důsledky v nasycení trhu po loňském zpřísnění energetických štítků a ecode- signu, který mnozí prodejci využili k vytvoření určité paniky mezi spotře- biteli, aby jim prodali vysavače s vyšší wattáží. Současně si naše redakce všímá určité cenové eroze a zostřené konku- rence na jinak rychle rostoucím trhu akumulátorových tyčových vysavačů. V případě kuchyňských robotů a mixé- rů lze současný negativní vývoj vnímat jako určité očištění trhu, z něhož zmizí některé „oportunistické“ značky, které pouze sledují trendy kategorie a pružně reagují nákupem zboží v Číně. Jakmile přestane daný sektor růst, nezařazují už žádné další modely do nabídky a jen do- prodávají naskladněné kusy. Další sektory Jak už bylo řečeno v úvodu, rostoucí po- ptávka po televizorech a set-top-boxech pro příjem DVB-T2 táhne trh spotřeb- ní elektroniky. V oblasti telekomunika- cí stojí trh nadále na prodejích smart- phonů – zajímavou informací je ale růst segmentu nositelné elektroniky. V IT rostly prémiové a herní sestavy v rámci počítačů, v kancelářské/výpočetní tech- nice zaznamenalo GfK meziroční růst průměrné ceny u laserových i inkousto- vých tiskáren a hodnotově rostl trh lase- rových multifunkcí. V sektoru foto klesla hodnota prodejů zrcadlovek i kompaktů s pevným objektivem, rostly jen systémo- vé kompakty s fullframe snímačem. GfK TEMAX: Technickému spotřebnímu zboží se daří, jen segment foto je v červených číslech Třetí čtvrtletí letošního roku nepřineslo žádná velká překvapení – oba sektory domácích spotřebičů nadále rostou, spotřební elektronika navýšila díky přechodu na DVB-T2 meziročně tempo na téměř dvoucifernou hodnotu a i dalším kategoriím se dařilo. Pouze fotoaparáty nadále „padají“, a to o více než 10 %. Vývoj na trhu smartphonů a jejich stále lepší fotografické schopnosti trh s tradičními fotopřístroji do značné míry „decimují“.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=