SELL: Leden-Únor 2019
GfK Czech, oddělení Market Insights, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého repre- zentativního vzorku maloobchodních prodejen. Více na www.gfk.com/cz , případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Market Insights Directo- ra CZ&SK (zdenek.barta@gfk.com ). ŽEHLIČKY NA ČESKÉM TRHU PODLE GfK V MEZIROČNÍM SROVNÁNÍ 1 NEDOSÁHL PRODEJ ŽEHLIČEK VÝSLEDKŮ Z PŘEDCHOZÍHO ROKU, I KDYŽ JEN TĚSNĚ. ZA LOŇSKÝ LEDEN AŽ ŘÍJEN KLESL V OBRATU O 1 %, POPTÁVKA SE VE SLEDOVANÝCH ODBYTOVÝCH CESTÁCH 2 SNÍŽILA O 2 %. DO ČERVENÝCH ČÍSEL SE DOSTALY NEJEN KLASICKÉ NAPAŘOVACÍ ŽEHLIČKY, ALE I ŽEHLICÍ SYSTÉMY. Na celkové hodnotě prodeje za 14 sledovaných skupin malých domácích elektrospotřebičů 3 se žehličky podílely v uvedeném období 5 %. Do ztrát se kromě nich dostaly ještě další tři produktové skupiny (nejvýrazněji kuchyňské roboty a mixéry), převážná část sledovaného sortimentu však zůstala v plusu, dařilo se například výrobkům pro úpravu vzduchu či dentální hygieně. Výkon sektoru se za prvních deset měsíců roku 2018 přiblížil k 7 %, obdobné srovnání před rokem nicméně skončilo s přírůstkem téměř o 12 %. Struktura a vývoj trhu Meziroční srovnání celkového objemu prodeje žehliček v jednotlivých měsících ledna až října loňského roku uká- zalo na ztrátovější první polovinu roku. Následně již prodej v kusech meziročně stagnoval (v červenci a srpnu) či se mírně zvedl (v září a říjnu). Zatímco klasické napařovací žehličky i žehlicí systé- my, které dohromady zajistily od ledna do října minulého roku 96 % celkového obratu skupiny, meziročně ztratily, do kladných číslech se dostaly cestovní verze a v obratu také suché žehličky. U těchto čtyř základních typů meziročně v různé míře narostla průměrná prodejní cena 4 , největším tempem u žehlicích systémů – o 7 %, a zmírnila tak pokles tohoto segmentu v hodnotě na 2 %. Klasické napařovací žehličky Necelé dvě třetiny celkové poptávky zajistily modely v ceně do 1 200 korun. Tento sortiment nebyl za prvních deset měsíců loňského roku z hlediska prodaného množ- ství tak úspěšný jako v předchozím roce. U nejlevnějších modelů spotřebitelská poptávka meziročně klesla. Ceno- vý průměr prodaných napařovacích žehliček nicméně zů- stal zhruba na stejné celkové částce jako před rokem – na 1 100 korunách. K nejprodávanějším patřily modely s keramikou na žehlicí desce, které odpovídaly téměř za 60 % objemu prodeje – avšak ty v meziročním srovnání ztratily, zatímco jiné druhy potahu než keramika si u spotřebitelů získaly na větší oblibě – a v korunovém vyjádření již odpovídaly za 40 % trhu napařovacích žehliček. Bezmála 8 % prodejů v kusech ještě zajistily modely s nerezovou plochou. V objemu i hodnotě však tento sor- timent v meziročním srovnání ztrácel. Naopak do plusu – dokonce dvouciferným tempem – se dostaly výrobky s žehlicí plochou z hliníku. Z obratu napařovacích žehliček tvořily necelá 4 % – podobně jako výrobky s nerezem. Žehlicí systémy s generátorem Objem prodeje tohoto segmentu (který ještě za rok 2017 ve srovnání s rokem 2016 narostl dvouciferně v objemu i hodnotě) meziročně klesl o necelých 10 %, přesto se části nabídky – a to především té dražší – dařilo. Konkrétně systémy v ceně od 6 tisíc korun dokázaly meziročně mírně zvýšit objem i hodnotu prodeje. V průměru za žehlicí systé- my s generátorem kupující zaplatili v období ledna až října loňského roku 5 tisíc korun, ve stejném období před rokem vydali o 300 korun méně. © GfK 201 8 - All rights reserved ŽEHLIČKY Panelový trh GfK/Česká republika I – X 2017/2018 Prodej v ks/Kč/% Prodej v ks/% Hodnota prodeje v Kč/% Průměrná cena v Kč/% I – X 2018 : I – X 2017 100 % 100 % 100 % 100 % -2% 0% -9% 20% -2% 6% -2% 22% 4,2 6,3 86,4 5,1 5,8 85,9 23,7 72,8 23,4 72,5 KLASICKÉ NAPAŘOVACÍŽEHLIČKY SUCHÉŽEHLIČKY ŽEHLICÍ SYSTÉMY CESTOVNÍŽEHLIČKY KLASICKÉ. NAPAŘOVACÍ ŽEHLIČKY SUCHÉ ŽEHLIČKY ŽEHLICÍ SYSTÉMY CESTOVNÍ ŽEHLIČKY 0,7 6,2 7,2 2,1 3,2 3,2 I – X 2017 I – X 2018 I – X 2017 I – X 2018 1 Meziroční srovnání odpovídá období I–X 2018 vs. I–X 2017. 2 Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy, nespecializované čistě internetové prodejny a IT prodejny). 3 Kávovary, rychlovarné konvice, fritézy, kuchyňské roboty a mixéry, elektrické hrnce a pánve, zubní hygiena, zastřihovače vlasů, vysoušeče vlasů, kulmy, holicí strojky a epilátory, žehličky, vysavače, odšťavňovače/lisy, přístroje pro úpravu vzduchu. 4 Vážena počtem prodaných kusů, zaokrouhlena na stovky korun. Zdroj: Zdeněk Bárta Market Insights Director CZ&SK, GfK Czech Panelový trh GfK/ Česká republika I-XII 2014/2015 Struktura a vývoj trhu Prodej v ks/Kč/% Prodej v Kč/% 100 % 100 % 24 % 14 % 29 % 15 % -1 % 3 % 45 42 12 41 44 14 A+++ A++ A+ A 4 : I-XII 2015 I-XII 2014 I-XII 2015 I-XII 2014 : I-XII 2015
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=