SELL: Leden-Únor 2019
AMERIČANÉ NÁM MOHOU ZÁVIDĚT. ZATÍMCO TAMNÍCH 325 MILIONŮ SPOTŘEBITELŮ MUSÍ ČEKAT NA SLAVNÝ „ČERNÝ PÁTEK“ CELÝ ROK A PAK SE V BLÁZNIVÉM BĚSNĚNÍ O VÝROBKY PORVAT BĚHEM PÁR HODIN, ČEŠI SI UŽÍVAJÍ SLEVOVÉHO LUXUSU NONSTOP. NEBO NE? ZRCADLO Absurdita jménem „český Black Friday“ 40 Slevová akce „Black Friday“ má v Americe svou tradici, své kouzlo a především svůj smysl. Firmy mají možnost zbavit se před Vánocemi staršího naskladněného zboží nebo zaujmout masu nějakou až opojnou nabídkou, ovšem s velmi limitova- ným počtem kusů. Vyvolávají tak v nakupujících doslova pudy lovce, který jen vyměnil mamuta nebo jelena za těžko dosaži- telné zlevněné zboží. Natěšení zákazníci se pak vrhají do ob- chodů, prahnou po extra výhodném nákupu a často přestávají přemýšlet nad tím, zda vůbec danou věc potřebují. Ti, kteří nejsou ochotni se o zboží téměř poprat, dostanou během Black Friday určitý reklamní kopanec, kterým firmy zvyšují šanci, že si pak tito lidé koupí dané zboží v klidu a v pohodě později, sa- mozřejmě za standardní cenu. To všechno přece dává dokonalý smysl, ne? Jedinou otázkou je, proč Češi tento dokonale promy- šlený a dlouhé roky fungující americký stroj importovali, bez skrupulí vyházeli téměř všechna jeho ozubená kolečka a pone- chali si jen nablýskanou prázdnou „kastli“. Nejenomže se stan- dardní Black Friday v předvánočním období u nás protahuje z jednoho dne na celé týdny, ale on pokračuje dál v lednu, úno- ru…, v podstatě celoročně. Název ani způsob jeho komunika- ce se nemění. Otupělý zákazník už na slavný název, pro ame- rické milovníky konzumu hotové zaklínadlo, nereaguje. Proč by? Vždyť už dávno pochopil, že se o zlevněné zboží nemusí poprat. Není kam spěchat, koupí ho vlastně kdykoliv. Black Friday byl u nás vykastrován a naprosto zničen. Co nechá- pu, je, proč se během roku pořádaným slevovým akcím neří- ká jinak, proč je nadále používán termín „Black Friday“, je- hož reklamní i významovou hodnotu to kontinuálně pohřbívá. Až přijde ten pravý „černý pátek“ letos, určitě se během něj prodá spousta výrobků. O tom nepochybuji. Nic vý- jimečného však na nákupu v tento den nebude, protože úplně stejně budeme moci nakoupit v dalších týdnech téměř až do Vánoc. A to je škoda. Adrenalin a vzru- šení si přece Black Friday zaslouží. Bez něho to je jen další tuctová slevová akce, na které já osobně již dáv- no prakticky nereaguji… a mám pocit, že nás přibývá. 40 • Sell • Leden-únor 2019 Lubor Jarkovský
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=