SELL: Březen 2019

32 32 • Sell • Březen 2019 Vaše společnost působí na trhu už od roku 1990. Zahájila tedy podnikání velmi krátce po změně režimu. Čím konkrétně jste se zabývali na úplném začátku své téměř třicetileté historie? Firmu založila a nadále provozuje rodi- na Záškodných, a to krátce po převratu. Začátky byly, jak už tomu bylo také v pří- padě dalších společností v oboru, celkem divoké. Tehdy stačilo přijet s kamionem plným videorekordérů a prodej probíhal přímo z auta… a vše se samozřejmě ihned prodalo. BVZ Commerce získala velmi brzy po založení do exkluzivní distribuce legendární značku Roadstar, která v de- vadesátých letech ovládla československý trh autorádií. Výrobky Roadstar přitom dodáváme na trh dodnes. Zpočátku jsme se také věnovali velkoobchodní činnosti, zejména v oblasti spotřebního materiálu a doplňků, jako byly prodlužovací kabely, zásuvky a podobně. Jak se společnost vyvíjela dál? Můžete zmínit pár milníků? Jedním z prvních byl nepochybně vstup do kamenných řetězců, které pak na dlouhé roky dominovaly českému trhu. Byli jsme jednou z prvních firem, která byla schopná dodávat zboží dle dohod- nutých obchodních podmínek. S tím byla spojena také schopnost firmy ab- sorbovat další značky a zajišťovat jim na zdejším trhu distribuci. Významná byla po roce 2000 změna kurzu a příklon ke kategorii malých domácích spotřebičů. V té době došlo k vybudování našeho lo- gistického centra v Klecanech u Prahy, které bylo také důležitým prvkem pro náš další rozvoj. Trh prošel v každém z uplynulých de­ setiletí včetně toho současného kon­ čícího mnoha zásadními změnami. Co vnímáte jako nejdůležitější? Onli­ ne prodej? Konsolidaci trhu? Přetlak nabídky a konkurence? Či něco jiného? Za nejdůležitější považuji vývoj během posledních zhruba deseti let, kdy u nás došlo k obrovskému posílení interneto- vých prodejů. Patříme mezi nejrozvi- nutější online trhy, což přineslo změnu v podobě narovnání určitých podmínek pro jednotlivé značky. Bez ohledu na velikost značky se na e-shopech mohou prezentovat výrobky poměrně rovno- cenně. Při výběru zboží to zčásti mění chování a přístup zákazníků, kteří vý- robky filtrují například podle parametrů. Za zajímavé také považuji to, že je u nás online tak silný, ačkoliv zde plnohod- notně nepůsobí Amazon, který na jiných trzích elektronické prodeje v podstatě ovládá. Co se týče naší společnosti, zaži- li jsme spoustu etap za posledních skoro 30 let včetně změn, které pro nás nebyly vždy pozitivní. Za tu dobu jsme ale zjis- tili, že negativní dopad nějaké změny většinou otevírá dveře k novým možnos- tem. Je tedy potřeba být bdělý, reagovat a nelpět slepě na minulosti. Jste distribuční firmou a máte v ex­ kluzivní distribuci celou řadu značek. Které z nich jsou pro vás obchodně nej­ důležitější? Všechny značky, které máme v distribu- ci, zastupujeme. Nemohu říci, které jsou nejdůležitější. Pohybujeme se v různých produktových kategoriích. V malých spotřebičích jsou u nás jednička a dvoj- ka Severin a Imetec. Co se týče značky Imetec, zde bych ještě zdůraznil, že od ní odebíráme také výrobky Bellissima pro ženskou péči o krásu a Ducati, kam spadají zastřihovače vlasů a vousů. Do- dáváme také vybrané malé spotřebiče Jedna z nejstarších firem v oboru, BVZ Commerce, zažila divoké začátky přerodu řízeného hospodářství na svobodný trh. Rodinný byznys, který funguje už téměř 30 let, nám představil sales manažer firmy Aleš Guth. Povídali jsme si s ním také o výrazném posílení e-commerce a příležitostech, které změny přinášejí. Aleš Guth: BVZ zažila všechny fáze vývoje svobodného trhu, ve změnách a současném rozvoji onlinu vidíme výzvu i potenciál INTERVIEW • ALEŠ GUTH • BVZ COMMERCE 25 let B V Z C o m m e r c e 1 9 9 0 - 2 0 1 5

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=