SELL: Březen 2019

38 • Sell • Březen 2019 EKONOMICKÝ BULLETIN 38 Součástí zprávy jsou i informace o tom, že se na tomto úspěchu podílely hlavně seg- menty telekomunikací, malých domácích spotřebičů, spotřební elektroniky a fota. Drobně přispěly také informační technolo- gie a kancelářská technika, zatímco globál- ní tržby za velké spotřebiče mírně klesly. Pokud jde o regiony, s podílem 42 % udržela svou pozici lídra asijsko-pacifická oblast. Dalších 25 % vygenerovala Evropa následovaná Severní Amerikou (20 %), Latinskou Amerikou (7 %) a Blízkým vý- chodem, Tureckem a Afrikou (6 %). Pro letošní rok očekává GfK nárůst pro- dejů na úrovni 2 % a celkově by se mělo v dané kategorii prodat zboží v hodnotě 1,03 bilionu eur. Markus Kick, expert GfK na tech- nické spotřební zboží, k výsledkům po- znamenal: „Vidíme, že vývoj směřuje k ná- kupu prémiových produktů téměř ve všech segmentech. Spotřebitelé rovněž u produktů požadují vyšší konektivitu a jejich snadné a pohodlné použití.“ Velké amalé domácí spotřebiče na globálním trhu I přes 1% pokles představovaly velké domácí spotřebiče v roce 2018 druhý největší segment technického spotřební zboží – jedničkou jsou telekomunikace, které zajistily 44 % z celkových tržeb. Domácí spotřebiče dosáhly loni globálně tržeb kolem 177 miliard eur. Celkově se v loňském roce připiso- valo velkým domácím spotřebičům, jako jsou chladničky, trouby, pračky a myč- ky, asi 17 % z celkové hodnoty prodejů. V současné době vývoj směřuje k nákupu multifunkčních zařízení a zajištění jejich konektivity, tedy možnosti propojovat zařízení mezi sebou anebo je ovládat po- mocí jiného zařízení. Pozitivně se tržby v loňském roce vy- víjely v regionech Latinská Amerika (6 %), Evropa (3 %) a Asie-Pacifik (2 %). GfK předpovídá pro rok 2019 další významný globální nárůst tržeb ve výši 6 %, který více než vykompenzuje mírné ztráty z loňska. Globální prodeje malých domácích spotřebičů dosáhly v roce 2018 zhruba 86 miliard eur. To představuje značný nárůst o sedm procent. Díky velmi silné poptávce v Číně se prodeje v Asii-Paci- fiku zvýšily celkově o 13 %. V Latinské Americe, stejně jako v regionu Blízký východ, Turecko a Afrika vzrostly tržby o 10 %, zatímco růst v Evropě činil 7 %. Pouze v Severní Americe prodeje pokles- ly o 2 %. Spotřebitelé se v segmentu SDA nadále zaměřují na snadné a pohodlné užití výrobků. Momentálně jsou vel- mi populární tyčové akumulátorové vysavače. GfK očekává v roce 2019 na globálním trhu malých domácích spo- třebičů vzrůstající trend a predikuje růst prodejů o 8 %. Uvedené tržby se počítají při fixním kurzu 0,829 eura k americkému dolaru (k lednu 2018). GLOBÁLNÍ TRH TECHNICKÉHO SPOTŘEBNÍHO ZBOŽÍ PŘEKROČIL HRANICI JEDNOHO BILIONU EUR Společnost GfK informovala v závěru února o dosažení důležitého milníku na trhu s technickým spotřebním zbožím. V roce 2018 na něm totiž proběhly prodeje v hodnotě 1,01 bilionu eur, takže vůbec poprvé v historii byla překročena hranice jednoho bilionu. Ve srovnání s rokem 2017 se jedná o 4% nárůst.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=