SELL: Březen 2019
GfK Czech, oddělení Market Insights, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého repre- zentativního vzorku maloobchodních prodejen. Více na www.gfk.com/cz , případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Market Insights Directora CZ&SK (zdenek.barta@gfk.com ). ZA LEDEN AŽ ŘÍJEN MINULÉHO ROKU DOSÁHL VE SLEDOVANÝCH ODBYTOVÝCH CESTÁCH 1 MEZIROČNÍ 2 PŘÍRŮSTEK TRŽEB 13 %. PODÍLEL SE NA NĚM PŘEDEVŠÍM NÁRŮST POPTÁVKY, NICMÉNĚ HO PODPOŘILO TAKÉ DROBNÉ ZVÝŠENÍ CELKOVÉ PRŮMĚRNÉ CENY 3 . TA SE PŘIBLÍŽILA K HRANICI 10 TISÍC KORUN. Mírný posun k dražším modelům V rostoucí míře se prodávaly modely s funkcí nofrost, které z celkových tržeb odpovídaly přibližně za polovinu. Stále častěji se prodávaly výrobky vyšších energetických tříd, přes polovinu hodnoty trhu zajistilo chlazení ve třídě A++, 17 % obratu vygene- roval sortiment nejvyšší třídy A+++. Necelou desetinu objemu prodeje tvořily vestavby, které se na celkovém obratu odrazily ze 12 %. Kupující za ně zaplatili v průměru 12 700 korun – a vybírali i z dražší nabídky, výraz- ným tempem narostl prodej u vestavného sortimentu v ceně od 20 tisíc korun. Volně stojící kombinace s mrazákem dole V průměru se v období prvních deseti měsíců loňského roku prodávaly zhruba za 11 tisíc korun, což byla částka o 3 % vyš- ší než před rokem. Objemový podíl levnějšího segmentu, kon- krétně do 10 tisíc korun, meziročně ztratil několik procentních bodů, kupující stále častěji vybírali z dražší nabídky. Modely s funkcí nofrost se na obratu volně stojících kombinací s mra- zákem dole podílely zhruba 60 %, výrobky energetické třídy A+++ odpovídaly za více než čtvrtinu. Na hodnotě také postup- ně zvyšovaly podíl modely větší výšky (přes 190 cm) a s větším objemem (přes 350 litrů) – nicméně těžiště hodnoty prodeje tvořily i nadále výrobky objemu od 301 do 350 litrů. 1 Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy, nespecializované čistě internetové prodejny a IT prodejny), kuchyňská studia a prodejny nábytku. 2 I–X 2018 vs. I–X 2017. 3 Vážena počtem prodaných kusů, zaokrouhlena na stovky korun. 4 Sledované skupiny: pračky, sušičky, sporáky a vestavné trouby, varné desky, odsavače par, myčky nádobí, chladničky a kombinace, mrazničky a mikrovlnné trouby. Zdroj: Zdeněk Bárta Market Insights Director CZ&SK, GfK Czech A+++ A++ A+ A Na celkovém obratu za devět skupin 4 bílého zboží se chladničky a kombinace podílely v období ledna až října minulého roku 26 %, mrazničky odpovídaly za další 4 %. Nejvýraznější růst zaznamenaly právě mrazničky – téměř o pětinu, nicméně i chladničky a kombinace s dosaženým výkonem překonaly cel- kový průměr. Sektor velkých domácích spotřebičů narostl v hodnotě o necelých 6 %, na tempu mu ubraly především produktové skupiny „vaření“. Kladný vývoj na úrovni segmentů V objemu i hodnotě se meziroční srovnání prodeje nedostalo do záporných čísel po celé desetiměsíční období, v plusu obvykle zůstalo i srovnání průměrné ceny. Nejvýrazněji se zvýšila poptávka u side-by-si- de chladniček – meziročně o 40 %, zhruba o pětinu se zvedla u tří- a vícedveřových kombinací. Přes po- lovinu celkového objemu prodeje zajistily již tradič- ně volně stojící kombinace s mrazákem dole, které v kusech narostly o 9 %. Dařilo se i ostatním seg- mentům – volně stojícím kombinacím s mrazákem nahoře, jednodveřovým chladničkám i vestavnému provedení. CHLADNIČKY A KOMBINACE NA ČESKÉM TRHU PODLE GfK
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=