SELL: Duben 2019

SKUPINA VÝROBKŮ • VESTAVNÉ MYČKY • 60 CM 14 Myčky na českém trhu podle GfK Za rok 2018 narostl ve sledovaných odbytových cestách obrat za myčky o 6 %, obdobné srovnání před rokem ukázalo na meziroční přírůstek ve výši 8 %. Podíl vestavného provedení je však i na ros- toucím trhu již po několik let stabilní – v hodnotě se drží na 60 %. Zdroj: Zdeněk Bárta Market Insights Director CZ&SK, GfK Czech % 9 % 2015 V průměru se vloni prodávaly myčky za 10 400 korun, za vestavné provedení ve standard- ní 60cm šíři zaplatili kupující zhruba o 250 korun méně než před rokem – a to částku 11 900 korun. Pokles průměrné ceny zaznamenaly i vestavné mo- dely slim, i když mírnější. Z nabídky vestavných myček se výrazněji dařilo cenovému segmentu do 12 tisíc korun, který v meziročním srovnání ubral podíl dražšímu sortimentu. Na trhu praček existuje automatické dávkování detergentů zhruba 10 let. Mezi jeho největší propagátory patří společnost BSH, která ho také představila jako první. Dlouhé roky šlo ale ze strany spotřebitelů o nedoceněnou až přehlíženou inovaci, přičemž až letos s ní přichází většina hlavních značek. U myček toto téma otevírá nově Beko a na zahraničních trzích také Miele. Nastane brzy čas úpadku mycích tablet? I do kategorie myček přichází „autodosing“ S takovou revolucí samozřejmě počítat hned tak nemůžeme, ale z dlouhodobého hlediska je celkový přechod k automatice nevyhnutelný. Už jenom proto, že mimo záznam mnozí odborníci přiznávají, že ke kvalitnímu umytí plné náplně myčky stačí pouhá polovina tablety. Nikdo to vzhledem ke spolupráci výrobců myček s výrobci mycích prostředků samozřejmě neřekne veřejně, ale vyzkoušejte umýt nádobí s rozpů- lenou tabletou a zjistíte, že i silně zašpiněné nádobí se v kvalitní myčce umyje. Nejde ani tak o přehnanou úspornost finanční, jako ekologický rozměr celé věci. V kontextu s tímto faktem je možná vhodnější přejít na levnější prášek, který můžeme dávkovat dle libosti – přece jenom se tablety hůře půlí. Nejlepší je ale samozřejmě automa- tické dávkování mycího prostředku dle množství náplně a jejího zašpinění, což si moderní myčka dokáže velmi jedno- duše zjistit pomocí senzoru čistoty vody. Ve spolupráci s ním pak může myčka ze zásobníku dávkovat optimální množství detergentu stejně jako pračka. Elegantní, komfortní, úsporné a ekologické. Věk automatizace je tu Svůj systém přinesla na trh německá firma Miele, ale zatím ne v Česku. Jeho největší nevýhodou je nutnost používat originální dávkovač, který je navíc na jedno použití. Po vyprázdnění tak zbu- de uživateli zbytečný plastový obal. Vel- ká lahev s tekutým detergentem a jeho dávkování do integrovaného zásobníku, jak řeší „autodose“ turecké Beko, nám přijde lepší. Navíc může uživatel použít prostředek dle vlastního výběru. Nikdo další zatím automatické dávkování u my- ček nemá, ale je to jen otázka času. Pro „launch“ tohoto prvku nebyla vhodnější doba vzhledem k vývoji na trhu praček, kde s integrovaným zásobníkem přichá- zejí nebo nedávno přišly AEG, Amica, Beko, Samsung či Whirlpool. Bosch a Siemens ho již mají mnoho let. Někteří pak minimálně přidávají funkce pro asi- stenci s dávkováním, protože faktem je, že většina lidí používá buď prášku málo, nebo hodně. U myček se nic takového dosud moc neřešilo. Zbytečné plýtvání prostředkem při mytí je však zajímavým tématem také pro marketing – vždyť cena mycích prostředků je poměrně vysoká a jakákoliv jejich úspora má na peněženku zákazníka výrazně větší vliv než například litr vody sem a litr vody tam. Nehledě na to, že z ekologického hlediska je pochopitelně ideální použít nejmenší množné množství detergen- tu. Pokud toto myčka učiní a současně dokáže nádobí dokonale umýt, sníží se spotřebiteli náklady na její provoz a pří- roda si také oddechne. U myček je ov- šem na rozdíl od praček situace složitější v tom, že jsou na trhu jako primární vol- ba spotřebitelů etablovány drahé a pře- dimenzované tablety. Jejich výrobci ne- mají pochopitelně zájem, abychom začali masově přecházet na úspornější systémy a jim se snížil odbyt…

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=