SELL: Duben 2019

GfK Czech, oddělení Market Insights, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého repre- zentativního vzorku maloobchodních prodejen. Více na www.gfk.com/cz , případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Market Insights Directora CZ&SK (zdenek.barta@gfk.com ). VESTAVBY NA ČESKÉM TRHU PODLE GfK PŘÍRŮSTEK OBRATU ZA DEVĚT SLEDOVANÝCH SKUPIN 1 SE ZA LOŇSKÝ ROK 2 U VESTAVNÉHO PROVEDENÍ PŘIBLÍŽIL K 1 %, ZATÍMCO VOLNĚ STOJÍCÍ SPOTŘEBIČE SI VE SLEDOVANÝCH ODBYTOVÝCH CESTÁCH 3 PŘIPSALY NÁRŮST VE VÝŠI 7 %. Z VESTAVEB SE DOSTALY DO ZTRÁTY VARNÉ DESKY A ODSAVAČE PAR. Z celkového loňského obratu za devět skupin bílého zboží pokryly vestavné spotřebiče 28 % – tedy o procentní bod méně než před rokem. Vestavný sortiment byl z pohledu tempa růstu úspěšný ve skupině chladniček a kombinací a dále u myček – obě kategorie získaly v hodnotě oproti roku 2017 mezi 6 až 7 %. Na celkovém obratu vestaveb nadále vedly myčky se čtvrtinovým podílem. Z volně stojících elektrospotřebičů zaznamenaly dvou- ciferný růst kromě sušiček i chladničky a kombinace a dále mrazáky, naopak do červených čísel se dostaly volně stojící sporáky a mikrovlnné trouby. Vestavný sortiment „vaření“ V minulém roce zajistily produktové skupiny určené pro va- ření z obratu vestaveb necelé dvě třetiny. Vestavné trouby obratově stagnovaly, na celkových tržbách za vestavby se podílely 24 %, o dva procentní body méně získaly varné desky. Přes desetinu hodnoty vygenerovaly odsavače par, o necelých 7 % se postaraly vestavné mikrovlnné trouby, kte- ré jako jediné z výčtu skupin vaření skončily v meziročním srovnání mírně v plusu. Vestavné trouby Poptávka po vestavných troubách za rok 2018 sice mírně klesla, ale s prodejem dražšího sortimentu se srovnání tržeb nedostalo do červených čísel. Průměrná cena 4 meziročně stoupla na částku 8 900 korun, dařilo se například mode- lům v ceně od 15 tisíc korun, u nichž se objem prodeje zvýšil v dvouciferném řádu. Na druhé straně cenového spektra me- ziročně poklesla poptávka po sortimentu do 6 tisíc korun. Zájem o koupi zřetelně poklesl u výrobků bez samočištění – v kusech o 14 %, nižší prodej zaznamenal i v průměru levnější typ vestavných trub s hydrolytickým samočištěním. Přírůstku se naopak těšily trouby s pyrolýzou i katalýzou – oba segmen- ty rostly v objemu i hodnotě dvouciferně. Varné desky Za varné desky kupující v průměru zaplatili 7 tisíc korun – v rostoucí míře si vybírali elektrické indukční desky. Ten- to typ se nedostal do ztrát – v objemu narostl meziročně o 2 %, v hodnotě stagnoval. Z celkového obratu skupiny odpovídal již za 63 %. Elektrické sklokeramické desky bez indukce zajistily 23 % tržeb, zbývající část trhu už patřila „plynu“. Sklokeramické plynové desky v meziročním srovná- ní získaly v obratu procentní bod, zatímco nerezové klesly o necelou pětinu. Odsavače par Objem i hodnota se meziročně snížily o 5 až 6 %, průměrná prodejní cena se udržela zhruba na stejné výši jako před ro- kem – na částce 3 700 korun. K nejprodávanějším patřilo standardní provedení, které odpovídalo za více než 40 % ob- jemu trhu, s podílem ho následovaly teleskopické a komínové odsavače par. 1 Sledované skupiny: pračky, sušičky, sporáky a vestavné trouby, varné desky, odsavače par, myčky nádobí, chladničky a kombinace, mrazničky a mikrovlnné trouby. 2 Srovnání 2018 vs. 2017. 3 Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy, nespecializované čistě internetové prodejny a IT prodejny), kuchyňská studia a prodejny nábytku. 4 Vážena počtem prodaných kusů, zaokrouhlena na stovky korun. Zdroj: Zdeněk Bárta Market Insights Director CZ&SK, GfK Czech A+++ A++ A+ A

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=