SELL: Duben 2019

Hisense plánuje rozšíření výroby ve Valjevu i Velenje Čínský výrobce, který loni koupil slovinské Gorenje, oznámil, že chce v příštích dvou le- tech vybudovat nové výrobní linky. Ve Velenje půjde o zcela novou továrnu na televizory a ve Valjevu se má rozšířit výrobní kapacita, aby se tato průmyslová zóna stala střediskem Hisense Group pro výrobu chladniček v Evropě. Hisense počítá, že bude ve Velenje produko- vat zhruba 4 miliony televizorů ročně, přičemž tohoto čísla chce dosáhnout do roku 2023. Na místě by mělo vzniknout něco mezi 300 až 400 novými pracovními místy hned v první fázi projektu. Později by měla továrna zaměstnat až 1000 lidí. Pokud jde o Valjevo, tak zde měla být v průběhu dubna dokončena relokace výroby chlazení z Velenje. Výrobní kapacita by se tím měla zvýšit z dosavadních 672 tisíc kusů ročně na 822 tisíc. Na místě se počítá v delším horizontu ještě s další továrnou na chlazení, která by sama měla produkovat 750 tisíc spotřebičů a dát práci zhruba tisícovce lidí. GfK a MediaMartkSaturn spustily na 14 trzích novou zajímavou službu. V Česku se jí zatím nedočkáme Začátkem dubna oznámila společnost GfK spuštění nové služby ve spolupráci s velkým evropským prodejcem technického spotřební- ho zboží MediaMarktSaturn. Výrobci tech- nického zboží nakupující od GfK data budou mít nyní přístup také k maloobchodním da- tům poskytnutým ze strany zmíněného řetěz- ce. Výrobci si díky tomu budou moci vytvořit ještě lepší obrázek o trendech na trhu a vývoji v jednotlivých produktových kategoriích. Data budou ale samozřejmě k dispozici pouze z trhů, kde MediaMarktSaturn působí, což Česko ani Slovensko nejsou. Konkrétně se jedná o následující země: Belgie, Itálie, Lucembursko, Maďarsko, Německo, Nizozemsko, Polsko, Portugalsko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Turecko. BSH si pochvaluje rok 2018, zaznamenala druhé nejvyšší tržby v historii Německý výrobce a lídr evropského trhu s domácími spotřebiči vydal v dubnu zprávu o svých výsledcích za fiskální rok 2018, během něhož dokázal celosvětově prodat výrobky v hodnotě 13,4 miliard eur. Jedná se o druhý nejlepší výsle- dek v historii firmy. Po započtení vlivu kurzových změn jde o meziroční nárůst o necelé 1 %. Výdaje na vývoj vzrostly o 8,2 % na 673 milionů eur. Firma také intenzivně pracuje na tom, aby se transformovala do takzvané „hardware+ spo- lečnosti“, takže dále posílila svou spolupráci s různými startupy. BSH upozorňuje na změny v byznysu s domácími spotřebiči, kde je potřeba dodávat nejen kvalitní hardware, ale také nabízet služ- by, softwarová řešení a smart koncepce. Spojení výroby a vývoje těchto nových funkcí a prvků označuje BSH jako „hardware+“. Z regionů vykázala firma největší růst v asijsko-pacifické oblasti (+11,3 %) a Severní Americe (+2,5 %). Politická situa- ce a zhoršující se mezinárodní vztahy na mnoha frontách ovšem měly negativní dopady na byznys v Rusku, Turecku, Blízkém východě a Číně. V Evropě udržela firma pozici lídra – zatímco v mnoha východoevropských zemích rostla, na Západě se prodeje mírně propadly. 42 EKONOMICKÝ BULLETIN 42 • Sell • Duben 2019

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=