SELL: Květen 2019

GfK Czech, oddělení Market Insights, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého repre- zentativního vzorku maloobchodních prodejen. Více na www.gfk.com/cz , případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Market Insights Directora CZ&SK (zdenek.barta@gfk.com ). MALÉ KUCHYŇSKÉ ELEKTROSPOTŘEBIČE NA ČESKÉM TRHU PODLE GfK ROK 2018 SKONČIL PRO 14 SLEDOVANÝCH SKUPIN MALÝCH DOMÁCÍCH ELEKTROSPOTŘEBIČŮ 1 SE 7% PŘÍRŮSTKEM. ZE SORTIMENTU URČENÉHO DO KUCHYNĚ PATŘILY RYCHLOVARNÉ KONVICE A KUCHYŇSKÉ ROBOTY A MIXÉRY K PĚTI PRODUKTOVÝM SKUPINÁM, KTERÉ ZA MINULÝ ROK 2 VYKÁZALY V HODNOTĚ PRODEJE ZTRÁTU, A UBRALY TAK SEKTORU NA JEHO CELOROČNÍM VÝKONU. Nejvýrazněji narostly ve sledovaných odbytových cestách 3 tržby za přístroje na úpravu vzduchu a za kávovary, dvouci- ferně se za rok 2018 zvedla ještě zubní hygiena a skupina elektrických hrnců a pánví. S podílem rostoucí kávovary už odpovídaly za pětinu celkových loňských tržeb sektoru, vysa- vače si udržely 26 % trhu. Naopak hodnotový podíl kuchyň- ských robotů a mixérů se v uplynulém roce snížil na 15 %, obrat tohoto sortimentu klesl meziročně o 6 % a ve srovnání s vývojem ostatních produktových skupin patřil k nejztráto- vějším (o procentní bod je předstihly pouze kulmy). Malé kuchyňské elektrospotřebiče Tento sortiment zajistil také v minulém roce takřka polovinu celkových tržeb za malé domácí elektrospotřebiče a kromě již zmíněných dvou skupin ostatní v meziročním srovnání po- sílily. Zhruba o 30 % narostly v hodnotě kávovary, o pětinu se zvedly elektrické hrnce a pánve, jednociferný růst zazname- naly fritézy a drobně získaly i odšťavňovače s lisy na citrusy. Znatelnou proměnou struktury prodávaného sortimentu pro- cházely v posledních letech kuchyňské roboty a mixéry. Stolní mixéry se už po boomu z dřívějších let potýkaly v minulém roce se ztrátou, naopak návrat zájmu spotřebitelů zažívaly tradiční kuchyňské roboty. Kuchyňské roboty a mixéry Kromě tradičních kuchyňských robotů rostly z pestré nabíd- ky přístrojů této skupiny drobně také tržby za ruční mixéry a choppery (drtiče). Ztrátovými byly na rozdíl od roku 2017 stolní mixéry a v červených číslech zůstaly i ty tyčové. Stolní mixéry odpovídaly za 20 % loňské hodnoty prodeje skupiny (před rokem to bylo o 9 procentních bodů více), v meziročním srovnání ztratily v objemu i hodnotě přes 30 %, což se odra- zilo na poklesu celé skupiny. Zmírnil ho však nárůst – zhruba desetiprocentní – tradičních kuchyňských robotů, které se do obratu skupiny promítly z necelé poloviny. Stolní mixéry Zatímco poptávka za rok 2017 ještě dokázala po boomu z předchozích let narůst o 14 %, byť od podzimu tohoto roku již výrazně ztrácela na své síle, její pokles se v meziročním srovnání s každým měsícem jen prohluboval – v prosinci 2018 přesáhl 40 %. Mírně se snížila i průměrná prodejní cena 4 , a to na částku 1 200 korun. Pokles prodejů postihl celou cenovou nabídku stolních mixérů, nicméně nejlevnější nabídka v ceně do 700 korun svůj podíl na objemu prodeje stolních mixérů oproti roku 2017 zvýšila. Tyčové a ruční mixéry Tyčové a ruční mixéry se v uplynulém roce prodávaly v pomě- ru 3 : 2 a dohromady zajistily zhruba polovinu z celkového objemu prodeje skupiny. Na jejím obratu se tyčové mixéry po- dílely 17 %, ruční odpovídaly za 9 %. Přestože v celoročním srovnání zůstaly tyčové mixéry v záporných číslech, druhá polovina minulého roku již pro ně ztrátová nebyla. Kupující za tyčové mixéry zaplatili průměrně necelých tisíc korun, i když v rostoucí míře vybírali modely v ceně od 1 000 do 1 300 korun. Ruční mixéry se prodávaly v průměru za 800 korun, poptávka se zvedla u dražšího sortimentu začínajícího na 1 200 korunách. 1 Sledované skupiny: kávovary, rychlovarné konvice, fritézy, kuchyňské roboty a mixéry, elektrické hrnce a pánve, zubní hygiena, zastřihovače vlasů, vysoušeče vlasů, kulmy, holicí strojky, žehličky, vysavače, odšťavňovače/lisy, přístroje na úpravu vzduchu. 2 Meziroční srovnání znamená období I–XII 2018 vs. I–XII 2017. 3 Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy, nespecializované čistě internetové prodejny a IT prodejny). 4 Vážena počtem prodaných kusů, zaokrouhlena na stovky korun Zdroj: Zdeněk Bárta Market Insights Director CZ&SK, GfK Czech A+++ A++ A+ A

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=