SELL: Červen 2019
8 8 • Sell • Červen 2019 Hodnotit a zkoušet výrobky na úrovni není jednoduché. Ostatně stačí se zaměřit i na spotřebiteli opěvovaný a protežovaný dTest a v případě domácích spotřebičů si dovo- lím tvrdit, že jsou některé testy minimálně diskutabilní. Proč má jedna značka v testu 5 výrobků a jiná jeden, byť jde o velmi vý- znamného hráče? Proč je záporně hodno- cen produkt kvůli malému množství pří- slušenství, když stačilo vybrat o pár stovek dražší variantu s bo- hatou výbavou? Obzvlášť když od jiných značek byly testovány srovnatelně drahé plně vyba- vené modely? A proč se v tes- tech objevují společně výrobky za 6 tisíc a za 40 tisíc, to v re- dakci nechápeme. Téma dTest ale nechme na jindy. Pouze jsme chtěli na úvod ilustrovat, že i profesionálně se tvářící pro- jekty produkují testy, které mají k dokonalosti daleko. A co te- prve běžný uživatel? Jako mnohem větší problém vnímáme amatérské recenze výrobků na internetu, na které se v poslední době začínají za- měřovat samotní výrobci/dis- tributoři a hovoří o nich jako o naprosto zásadní oblasti svého marketingu. Někteří navíc roz- dávají své výrobky různým youtuberům a instagramerům. Nejde pochopitelně o žádný regulérní test, protože interne- tový influencer s dostatečným fondem sledujících dostane produkt zdarma. Na oplátku o něm na svůj kanál něco na- točí. O nějaké nestrannosti zde nemůže být ani řeč. Jde o čistokrevnou reklamu, i když může být zabalena do nového hávu a ve snaze působit nestranně může v příspěvku zaznít drobná kritika. Objed- nané bývají i textové recenze – vzpomí- nám, když si jeden velký výrobce malých spotřebičů před lety zaplatil recenze od jednoho ženského webového magazínu. U každého „testovaného“ výrobku pak byly klidně tři různé výstupy, vždy po- depsané ženským křestním jménem a odkazem na tento web (více než o trans- parentnost šlo dámám nejspíš o zvýše- ní návštěvnosti jejich stránek). Kdo se ale proklikal všemi texty, nemusel mít IQ 150, aby pochopil, že něco nehraje a že nejde o nestranný názor. A pokud už někdo smysluplnou recenzi napíše, musí se k ní člověk složitě proklikávat, protože třeba Heuréka zobrazuje primárně pozi- tivní výstupy, aby podpořila prodej zboží. My v SELLu nic netestujeme, připra- vujeme informační servis pro lidi z oboru a v případě E15 pro běžné spotřebitele, přičemž speciály označujeme jako „ko- merční“ už na titulce a veškerá inzerce uvnitř je indikována. Před deseti pat- nácti lety jsem pracoval pro různá tech- nická média a prováděli jsme tehdy testy MP3 přehrávačů, televizorů apod. Jako recenzent jsem pouze dostával výrobky a v naprosté většině případů jsem ani ne- byl v přímém kontaktu s jejich výrobcem/ distributorem. Snahy zasahovat do tex- tů přesto byly, některé argumenty jsme i přijaly, pokud byly oprávněné, ale jinak byly texty nedotknutelné. Když se ale podívám na některé příspěvky na Heu- réce nebo youtubová videa, přiznám se, že mě jímá hrůza. Sami jsme začali točit letos prezentační rozhovory, k dokonalos- ti mají daleko, čehož jsme si vědomi, ale to, co zaplavuje ve stále větší míře sociální sítě, je komunikační žumpa. Dokonce jsme před lety zachy- tili kritiku jedné pračkosušičky, kde si majitel stěžoval na menší kapacitu pro sušení, čímž pou- ze prokázal svoji absolutní ne- znalost principu fungování to- hoto spotřebiče (bohužel jsme text už zpětně nedohledali). V čem takový příspěvek po- může ostatním? Vždyť pouze mate, respektive přispívá k ší- ření dezinformace. Tady už se dostávám k ještě obšírnějšímu a v současnosti tolik diskuto- vanému tématu „fake news“. Každá doba měla své výzvy. Gutenbergův knihtisk odstar- toval informační revoluci – pí- saři ale tehdy řvali. Stejně jako řvali drožkáři, když se objevily první taxíky. A taxikáři dnes řvou, „protože Uber“. Syndro- mem dneška a jasnou změnou oproti ja- kékoliv starší etapě v historii lidstva je to, že se díky internetu může vyjadřovat ka- ždý ke všemu, zatímco dříve pro to musel člověk získat post třeba v novinách. A aby ho získal, musel tvrdě studovat, popřípa- dě se stát i na určité oblasti odborníkem. Ve svých výstupech musel předkládat ar- gumenty, fakta, naučit se pracovat s opač- nými názory a pohledy. Několikaznakové neodborné „recenze“ nebo tříminutová vi- dea jsou opakem těchto základních prin- cipů novinařiny. Jenže se snadno čtou a konzumují, protože jsou prostá a jedno- duchá, byť hloupá, víceméně bezobsažná, a někdy dokonce plná faktických chyb… SOUVISLOSTI Recenze na internetu. Podvody a děsivá neodbornost ovlivňují nákupy ve stále větší míře Názory uživatelů publikované především na e-shopech, cenových srovnávačích, ale i YouTube ve formě videí se staly pro mnohé spotřebitele vyhledávaným zdrojem informací o kvalitě výrobků. V SELLu jsme se proto na tento typ výstupů zaměřili. Leckteří „recenzenti“ píší úplné nesmysly, kdekdo také kritizuje u produktů věci, které jsou jejich přirozenou vlastností. Lubor Jarkovský
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=