SELL: Červenec-srpen 2019
28 28 • Sell • Červenec-srpen 2019 SOUVISLOSTI Když se dnes podíváme na vize budouc- nosti ze začátku 20. století nebo i třeba z roku 1960, působí v nich mnoho věcí až úsměvně. Na druhou stranu osobní pře- pravní prostředky, jako elektro koloběž- ky, jednokolky či hoverboardy, jsme ještě na přelomu tisíciletí vídali ve filmech a dnes se prohánějí především ve městech okolo nás. Transformace prostoru Svět se během pouhých pár změnil a mění se doslova před očima – klasický retail je na ústupu, komerce se přesouvá online. Pomalu začíná vystrkovat růžky virtuál- ní či rozšířená realita, která začne v ještě větší míře pronikat do životů nejen tech- nologických nadšenců, ale i běžné masy. Spolu s rozvojem robotiky, umělé inte- ligence, digitálních osobních asistentů a internetu věcí nás čeká další proměnama- loobchodu, který by měl být dle Euromo- nitoru ještě více personalizovaný. Až do té míry, že robotický asistent vám na ulici či v obchodě poskytne rady na základě va- šeho profilu – třeba přímo do bezdrátové- ho sluchátka, které budete nosit stabilně v uchu. Kamenné obchody podle studie nečeká zánik, spíše proměna, protože 47 % spotřebitelů chce výrobky nadále vi- dět a zkoušet před samotnou koupí. Svým způsobem je transformovaným retailo- vým prostorem například showroom Alzy v Praze, který není tradičním obchodem, jaké mají nadále Datart nebo Electro World. Očekávat můžeme využití nových systémů, jako je rozpoznávání tváří, které zajistí rozeznání konkrétního zákazníka, aby mu už při vstupu do prostoru obchodu byly nabídnuty vhodné výrobky a služby podle jeho dřívějších nákupů a dalších dat, která bude mít prodejce k dispozici. Lze předpokládat, že placení bude v roce 2040 již probíhat automaticky bez použití jakýchkoliv karet, telefonů a jiných zaří- zení, jak už testuje například Amazon ve fungujícím konceptu obchodu budouc- nosti v USA. Propojený svět Už v roce 2030 by mělo mít připojení k in- ternetu 65 % domácností na celém světě. Pro srovnání, v roce 2018 to bylo 47,5 %. Další stovky milionů lidí tak budou mít přístup k informacím online včetně náku- pů. Prakticky všechna prodávaná zařízení do domácnosti, jako jsou spotřebiče, tele- vizory, topení či osvětlení, budou v roce 2040 disponovat konektivitou. Vždyť BSH či Samsung již před časem ozná- mily, že už příští rok budou mít všechny jejich nově uváděné spotřebiče konekti- vitu. V roce 2040 tak půjde o něco zcela samozřejmého. Systémy budou ale mno- hem vyspělejší, a to i díky propojení slu- žeb, které je dnes na počátku cesty. Řeč je kupříkladu o automatickém objednávání detergentů či automatickém monitoringu obsahu lednice. Dalším krokem bude na- bídka receptů na základě dostupného jíd- la v kuchyni a nutričních potřeb daného jedince. Spotřebiče dnes základ pro tyto funkce mají – výrobci ale budou muset vše ještě zdokonalit, propojit s rozličnými službami a zapojit do komplexního systé- mu pro celou domácnost. A to kvůli tomu, aby odemkli dveře k poskytování dalších zpoplatněných služeb na základě skuteč- ných potřeb, požadavků a přání konkrét- ního uživatele. Ochrana soukromí Určitou otázkou, která je stále aktuálnější, je samozřejmě, jak do těchto vizí a plánů prodejců zasáhnou snahy o ochranu sou- kromých údajů. Posledních více než deset let bylo z hlediska rozvoje sociálních sítí, nástupu internetových gigantů a ukládá- ní obrovského množství dat o uživatelích takovým „divokým Západem“. To se však již mění a nejen specializované aplikace, nýbrž i běžné antivirové programy bloku- jící monitoring, mnohé webové prohlíže- če, služby pro anonymizaci připojení k in- ternetu (pomocí VPN) chrání data svých uživatelů. Dodavatelé technologií budou muset najít cesty, jak poskytovat na míru šité služby a nabídky, ale současně nezasa- hovat do soukromí lidí a případně splnit v těchto oblastech přibývající legislativ- ní restrikce, kterých bude spíše přibývat v zájmu ochrany soukromí. Zdroj: Studie Commerce 2040, Euromonitor International Vize 2040 Jak bude vypadat komerce za dvě dekády? Personalizované nabídky, robotičtí asistenti a propojení celé domácnosti do jednoho maximálně automatizovaného ekosystému. Tak na základě vývoje a technologických trendů posledních let vnímá budoucnost společnost Euromonitor International zabývající se průzkumy trhu.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=