SELL: Červenec-srpen 2019

46 SOCIÁLNÍ MÉDIA Situace na Facebooku, kde aktuálně sta- bilně roste angažovanost jen u videí, která obecně vládnou internetu, by ale neměla být velkým překvapením. Digitální svět otevřel dveře k rychlým změnám trendů, což dříve nebylo možné. Zatímco ve stře- dověku k nám nový sloh putoval z Itálie v lepším případě desetiletí, současný pro- pojený svět umožňuje s trochou nadsázky pro něco jeden den nadchnout Ameriku, aby o tom již zítra mluvila půlka Česka. Facebook se v mnoha ohledech dnes jeví jako jakýsi těžkopádný dinosaurus, kte- rý nabobtnal do rozměrů, že přestal být jednoduše „cool“. Původní idea propojit lidi se z něho sice nevytratila, jenže se k ní přidalo tolik dalších prvků včet- ně těch negativních, jako je neúměrný monitoring a ukládání dat, že i ve světle kauz se zneužitím osobních informací se dnes spousta lidí zastaví a fotku nakonec nenahraje, lajk nedá, komentář nepřidá. Podle několika studií klesla angažovanost uživatelů na ploše pouhých pár měsíců o 20 až 30 %. Klesá i doba, kterou uži- vatelé na sociálních médiích tráví, jak in- formoval například server emarketer.com. Mnozí odborníci upozorňují na to, že množství reklam na Facebooku stoup- lo, to ostatně platí také pro Instagram. Stačí vzpomenout, jak vypadal Facebook před sedmi osmi lety. Uživatel na něm primárně viděl příspěvky přátel, případ- ně firem, kterým dal lajk a rozhodl se je sledovat – nešlo však o placené příspěv- ky. Ty sponzorované síť postupně zahltily s tím, jak na ní potře- buje komunikovat té- měř každá firma, která něco vyrábí, prodává nebo nabízí služby. A aby se do vašeho feedu dostala, musí platit. Problém je, že organický růst se dnes už nedaří jako dřív a placené příspěvky ne- gativní trend nedokážou vykompenzovat. Je to začarovaný kruh. Společnost Tinuiti užvroce2017uveřejnilazajímavýprůzkum, z něhož vyplynulo, že 38,5 % lidí rekla- my na Facebooku zcela ignoruje, přičemž 30,2 % z nich je považovalo dokonce za nerelevantní a otravné (ptali se 1 500 lidí z USA). To jsou varovná čísla a dle všech dostupných informací se v tomto ohledu situace nezlepšila, naopak. Neexistuje určitě jeden hlavní důvod, proč má na Facebooku účet 2,38 miliardy lidí a proč ho tato více než čtvrtina po- pulace Země využívá méně a méně. Jde o soubor mnoha příčin, jejichž výsledek není pro Zuckerber- govo dítě radostný. Na Facebooku je ka- ždopádně vidět, jak rychle se mohou trendy a nálady ze strany uži- vatelů v digitálu měnit. Stejný osud může brzy potkat Instagram, kde přibylo v posledních dvou letech reklam- ních sdělení. Nemohlo dojít k ničemu jinému. Influencerů, firem, ale i běžných uživate- lů na Instagramu vý- razně přibylo, takže množství příspěvků a příběhů posko- čilo ve srovnání se situací před pár lety. Procpat se do proudu feedu daného uži- vatele je tedy logicky složitější a „úplata“ v podobě reklamy se jeví jako snadné ře- šení. Sociální sítě ovšem od počátku sta- věly na organickém růstu – to znamená, že lidé lajkovali, co se jim líbilo, sdíleli s přáteli zajímavé věci včetně nových vý- robků. Bylo to přirozené chování člověka bez ohledu na to, zda sedí v hospodě nebo u počítače. Placený příspěvek firmy ale nemá s tímto nic společného a uživatelé ho vnímají jinak. Instagram tak může za nějaký rok řešit podobný problém, který postihl Facebook. Čím dál tím více lidí si díky kauzám s úniky či zneužitím dat uvědomuje, že ka- ždým lajkem nebo komentářem o sobě zase něco prozrazují, a logicky si pokládají otáz- ku, zda o sobě tyto informace prozrazovat chtějí, když se pak data dostávají kdoví- kam. Spousta uživatelů, kteří před pouhý- mi několika lety byli na sociálních mediích aktivní, přešla do pasivního režimu tiché- ho sledování. S tím, jak ale na Facebooku ubylo soukromých příspěvků a přibylo těch komerčních, může se někdo divit, že po- čet takzvaných duchů, tedy mrtvých účtů nebo prostě jen pasivně sledujících neanga- žujících se lidí, postupně roste? Angažovanost na Facebooku klesá. Trendu si všimne i běžný uživatel Už v průběhu posledních dvou let se začaly objevovat varovné studie informující o snížení „lajkování“ a komentování u příspěvků na Facebooku. A křivky dál padají. Člověk nemusí být specialista na digitální marketing, aby si všiml, že samotní uživatelé přidávají méně příspěvků a fotek než dřív. Stejně tak méně komentují a dávají „lajky“. Mnoho z nich se přesunulo na Instagram, který je nyní takříkajíc v kurzu. Mladší generace Facebook víceméně vypouští a naopak ta starší jím nahradila již zaniklé projekty, jako byli například Spolužáci. Angažovanost na Facebooku – grafika vývoje od dubna 2018 do dubna 2019. Zdroj: Guardian/Mixpanel Doba strávená na sociálních sítích s daty k dubnu 2019 a predikcí do roku 2021. Údaje jsou v minutách za den u uživatelů ve věku 18 let a starších bez ohledu na použité zařízení.V případě času tráveného na více sociálních sítích najednou se započítává daný čas pro každou z nich – 1 hodina multitaskingu na FB a Instagramu je brána jako 1 hodina pro FB a 1 hodina pro Instagram.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=