SELL: Červenec-srpen 2019
GfK Czech, oddělení Market Insights, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého repre- zentativního vzorku maloobchodních prodejen. Více na www.gfk.com/cz , případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Market Insights Directora CZ&SK (zdenek.barta@gfk.com ). SPORÁKY NA ČESKÉM TRHU PODLE GfK TRŽBY ZA VOLNĚ STOJÍCÍ SPORÁKY ZŮSTALY VE SLEDOVANÝCH ODBYTOVÝCH CESTÁCH 1 MÍRNĚ V ZÁPORNÝCH ČÍSLECH JAK V LOŇSKÉM ROCE, TAK I ZA PRVNÍ TŘETINU LETOŠNÍHO ROKU 2 – BYŤ V TÉ JIŽ MEZIROČNĚ KLESLY POUZE O 1 %. V OBOU OBDOBÍCH NICMÉNĚ VYKÁZAL PŘÍRŮSTEK V KUSECH I KORUNÁCH SEGMENT ELEKTRICKÝCH SPORÁKŮ. Prodej elektrických sporáků se za první třetinu letoška zvedl meziročně o 2 %, a to v objemu i hodnotě. Ztrátu generovaly kombinované a plynové sporáky. Z celkové poptávky za první čtyři měsíce letošního roku pokryly elektrické sporáky zhruba polovinu, za dalších 45 % od- povídalo kombinované provedení a jednotkami procent se na celkovém objemu prodeje podílely modely určené pro vaření i pečení na plynu. Do celkových tržeb se segment elektrických sporáků promítl 54 % – tedy podílem o nece- lé 2 procentní body vyšším než ve stejném období před ro- kem. Kombinované sporáky zajistily 43 % trhu v hodnotě. Elektrické a kombinované sporáky U obou těchto nejprodávanějších typů vedou výrobky 50cm šíře. Z celkového objemu prodeje obou segmentů pokryly přes 90 % trhu, přičemž elektrické 50cm sporáky se 48% podílem vedly, kombinované 50cm obsáhly 44 % objemu. Širší sporáky – 60 cm a případně více – představují dražší sortiment a z celkových tržeb za elektrické a kom- binované sporáky odpovídaly v první třetině letošního roku za 15 % (elektrické vygenerovaly 10 %). Poměrně často – v součtu přes 70 % prodejů elek- trických a kombinovaných sporáků za první čtyři měsí- ce letoška – již dávají zákazníci přednost multifunkční troubě, a tyto segmenty tak v kusech meziročně neklesly. V hodnotě se však v tomto období snížil prodej kombino- vaných sporáků s multifunkční troubou (o 1 %), elektrické naopak skončily se 4% přírůstkem. Bílé sporáky vedou, nerezové v hodnotě rostou Prodávaný sortiment tvořily z převážné většiny modely v bílém provedení či nerezu. V první třetině roku 2019 převažoval u elektrických i kombinovaných sporáků pro- dej bílého provedení nad nerezem přibližně 2,7krát. Tyto dva nejběžnější typy barevného provedení zajistily 93 % celkové poptávky po elektrických a kombinovaných spo- rácích, zbývající část trhu patřila stříbrnému či kovovému vzhledu, případně jiné barvě. Také na obratu za elektrické a kombinované sporá- ky vedly s podílem bezmála 60 % bílé výrobky. Ty však v hodnotě meziročně v různé míře klesly (elektrické o 1 %, kombinované o 10 %), zatímco sortiment v nere- zu vykázal meziroční přírůstek v řádu jednotek procent. Na celkové hodnotě prodeje za elektrické a kombinované sporáky se nerezové provedení podílelo třetinou. Elektrické sporáky V průměru 3 se v období ledna až dubna letošního roku prodávaly za 7 900 korun, podobně jako před rokem. Pro srovnání, za kombinované sporáky zaplatili kupují- cí 7 tisíc korun, plynové se prodávaly za 5 100 korun. Z celkové poptávky po elektrických sporácích se jich 60 % prodalo za cenu od 4 do 8 tisíc korun, o levnější sortiment kupující již postupně ztráceli zájem. O největší díl tržeb se u elektrických sporáků zaslou- žily modely s keramickou varnou deskou bez indukce (75 %), podíl výrobků s indukcí se však v hodnotě mezi- ročně zvýšil na 16 %. 1 Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy, nespecializované čistě internetové prodejny a IT prodejny), kuchyňská studia a prodejny nábytku. 2 Meziroční srovnání odpovídá období I–IV 2019 vs. I–IV 2018. 3 Vážena počtem prodaných kusů, zaokrouhlena na stovky korun. Zdroj: Zdeněk Bárta Market Insights Director CZ&SK, GfK Czech A+++ A++ A+ A
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=