SELL: Říjen 2019

ROVATCÍM 14 14 • Sell • Říjen 2019 Přestože je situace na trhu s kávovary nadále poměrně jednoznačná, obzvlášť v automatických strojích, kde jasně dominuje italská značka De’Longhi, k určitým posunům v tržních podílech došlo. Větší pozornost se také upíná na okrajovější a specifičtější segmenty, jako jsou luxusní automaty s cenou nad 60 000 Kč nebo pákové modely s integrovaným mlýnkem, kde měla doposud v podstatě monopol značka Sage. Příchodem prvního modelu De’Longhi se ale situace mění. Kávovary se nadále prodávají dobře. Na trh pronikají další značky Kávovary v redakci dlouhodobě považujeme za jedno z nejzajímavějších témat. Kromě toho, že jde o jeden z mála domácích spotřebičů, u něhož je koupě, podobně jako v případě mobilu nebo televizoru, spíše emociální než racionální záležitostí, je Česko skutečně specifické. Na mysli máme především automaty, jejichž prodeje tvoří kusově a zejména v hodnotě majoritu trhu. Už celé roky píšeme v SELLu o bezprecedentní pozici značky De’Longhi, která drží už asi sedm let jasně nadpoloviční tržní podíl. Konkurenci se nedaří stav změnit, protože De’Longhi se nechová jako typický lídr a investuje do marketingu sumy, které spíše odpovídají situaci, kdy se nějaká firma snaží jedničkou teprve stát. Navíc máme informace, že do letošní podzimní kampaně dá De’Longhi dvojnásobek než loni. Přesto už se mnoha dalším značkám volněji dýchá – hlavně těm, které se soustředí na dražší stroje, kde situace tak jednostranná není. Těží z toho hlavně JURA, která ani kávovary v nízké cenové hladině nemá a nikdy neměla. Její kávovary navíc nepodléhají cenové erozi a jsou pro prodejce maržově hodně zajímavé, takže mají jasnou motivaci je prodávat. Cenová válka ve spodních patrech V segmentu levnějších automatů je konkurenční boj skutečně velmi ostrý a dochází zde k rychlému poklesu prodejních cen, často záhy po uvedení kávovaru na trh. Někdy je propad tak velký, že se nám v redakci zdá cena až nesmyslná. Koncoví zákazníci jsou spokojeni, excelové tabulky také, ale reálný zisk je minimální. Problém je to hlavně pro specialisty, kteří nabízejí při prodeji výrazně lepší služby, ale ze slíbené marže mnoho nevidí, protože zákazník zná „podstřelenou“ cenu z Heureky a celkem logicky se jí dožaduje. Po hodinové prezentaci a ochutnávce pak proběhne prodej s marží v řádu stokorun místo tisíců. A to je pro prodejce skutečně bolestivé. Aby to nebylo málo, tlačí se do segmentu laciných strojů další značky, jako Sencor a nově také ETA, které prodávají kávovary s cenou do 10 tisíc korun. Model ETA naše redakce dosud osobně neviděla, ale Sencor v rámci své cenové kategorie vůbec špatnou kávu nedělá. Pro tradiční značky je to pochopitelně další problém. Dobrá ekonomika přeje drahým řešením Přestože se dá očekávat v roce 2020 určité ochlazení, které už indikuje vývoj v průběhu letošního roku, doposud výrazně rostly prodeje dražších domácích spotřebičů. A to platí i pro kávovary včetně tak speciálních modelů, jako jsou ty pákové s integrovaným mlýnkem, které cílí na opravdové nadšence. Nejširší portfolio zde má značka Sage, které letos přibyl první velký konkurent v podobě kávovaru La Specialista od De’Longhi. Italové navíc chtějí tuto podkategorii nadále rozvíjet. Bude zajímavé sledovat, jak se v ní etablují. Sell íjen

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=