SELL: Říjen 2019

dostává se vám do rukou trochu opožděné vydání, za což se hned na úvod omlouvám. Témata, kterým se v časopise posledních pár letech věnujeme, jsou vážnější a citlivější pro mnoho firem, a tak i příprava rozhovorů a textů je mnohem složitější. Změny v De’Longhi či ve vedení společnosti Whirlpool patří nepochybně mezi ně, a tak jsme raději číslo pozdrželi, abyste se dozvěděli skutečně relevantní informace, a nikoliv jen zprávy založené na šeptandě z trhu. Aktuální číslo je každopádně opět nabité. Když pominu změny v De’Longhi a Whirlpoolu, za nejdůležitější téma v něm považuji ohlášení nového ecodesignu, k němuž došlo na začátku října. To, že budou změněny energetické štítky a jak budou vypadat, víme už od letošního jara. Opravitelnost výrobků ale dlouho visela ve vzduchu. Oznámená verze, kterou Evropská komise požaduje, se mi zdá popravdě dost nekompromisní a klade na výrobce obrovské nároky. Většina současných produktů v dotčených kategoriích bude muset zmizet z trhu, protože nebude podmínky nového ecodesignu splňovat. Už příští rok a hlavně ten následující budou proto velmi náročné, protože těch změn přijde naráz opravdu mnoho. Málokoho by před pár lety napadlo, že bude Unie například chtít určovat strop pro spotřebu vody u domácí techniky. Když jsem si tiskovou zprávu na webu Evropské komise četl, šla z toho hlava kolem. Na druhou stranu sám zastávám dlouho názor, že současný stav, kdy se v Číně a dalších zemích chrlí neskutečná kvanta nekvalitních produktů, u nichž se moc nepočítá s tím, že by se měly v případě poruchy opravovat, není ideální. Syndromem doby vlastně je, že se nic neopravuje a vše se mění ihned za nové. Je to neudržitelné a běžné tržní mechanismy s tím evidentně nehnou. A tak inciativu EU spíše vítám, přestože mi je jasné, že nebude mít jen pozitivní dopad a je obrovským zásahem do svobodného trhu. Příjemné čtení přeje VÁŽENÍ ČTENÁŘI, Lubor Jarkovský šéfredaktor

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=