SELL: Říjen 2019
GfK Czech, oddělení Market Insights, kontinuálně monitoruje trh se zbožím dlouhodobé spotřeby v České republice a na Slovensku metodou panelového výzkumu. Jeho základem jsou pravidelně zjišťované údaje o prodejích konečnému spotřebiteli ze stálého repre- zentativního vzorku maloobchodních prodejen. Více na www.gfk.com/cz , případně kontaktujte Zdeňka Bártu, Market Insights Directora CZ&SK (zdenek.barta@gfk.com ). PŘÍSTROJE NA PŘÍPRAVU KÁVY NA ČESKÉM TRHU PODLE GfK POPTÁVKA PO TOMTO SORTIMENTU NAROSTLA ZA PRVNÍ POLOVINU LETOŠNÍHO ROKU MEZIROČNĚ 1 O 14 %, TRŽBY SE VE SLEDOVANÝCH ODBYTOVÝCH CESTÁCH 2 ZVEDLY O NECELOU PĚTINU. NEJVÝRAZNĚJI SE NA NICH PODÍLELY PLNOAUTOMATY, KTERÉ VYKÁZALY MEZIROČNÍ PŘÍRŮSTEK V HODNOTĚ VE VÝŠI 26 %. Z celkového obratu za 14 skupin malých domácích spo- třebičů 3 sledovaných v obchodním panelu GfK zajistily kávovary v první polovině letošního roku 19 %. V hodnotě stoupl prodej sektoru meziročně o 9 %, vyšším tempem než kávovary rostly pouze přístroje na úpravu vzduchu a zubní hygiena. Tahounem růstu kávovarů byla plně automatická espresa, která odpovídala za 78 % tržeb, s přírůstkem skončila i páková espresa nebo překapáva- cí kávovary. Do ztrát se v hodnotě dostaly, byť jen v řádu desetin procenta, kapslové kávovary. Vývoj prodejů Tempo růstu poptávky se za první polovinu letoška změ- nilo oproti obdobnému srovnání před rokem jen nepa- trně, v hodnotě se však od loňských výsledků vzdálilo více (meziroční srovnání za leden až červen 2018/2017: +31 %), a to v důsledku vývoje průměrné ceny 4 . Ta sice za první polovinu letošního roku na úrovni celé skupiny meziročně mírně narostla, u jednotlivých segmentů však častěji klesala, do plusu ji v celkovém průměru vytáhl především rostoucí podíl (v průměru dražších) plnoauto- matů. Plnoautomaty Objem i hodnota prodeje plnoautomatů dosáhly v ka- ždém z prvních pěti měsíců letošního roku ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku dvouciferného pří- růstku, výjimkou byly červnové výsledky, které se v hod- notě dostaly drobně do ztráty. V průměru zaplatili kupující za plně automatizovaná espresa 11 500 korun, v první polovině minulého roku vydali ještě o necelých 300 korun více. Pokles cenového průměru vygeneroval především nárůst podílu levnějších přístrojů (do 8 tisíc korun). Tradiční páková espresa Prodej tohoto sortimentu se za první půlku roku zvedl meziročně o 4 % v kusech i korunách, v jednotlivých měsících však oproti loňsku v prodeji jak výrazně získá- val, tak i znatelně ztrácel. V průměru se tradiční páková espresa prodávala za 3 900 korun. Oproti první polovi- ně roku 2018 se však trh s těmito přístroji podstatně více polarizoval – na jedné straně se výrazně zvýšil podíl nejlevnějším modelům do 3 tisíc korun, na druhé straně dynamicky rostl i prémiový segment od 15 tisíc korun. Zatímco oba uvedené cenové segmenty vykázaly v me- ziročním srovnání dvouciferný nárůst hodnoty prodeje, cenový střed ztrácel. Kapslové kávovary Poptávka klesla v meziročním srovnání prvních šesti mě- síců tohoto roku pouze v červnu (podobně jako u dalších typů kávovarů), v hodnotě nicméně tento segment trhu ztrácel častěji, čemuž odpovídaly i souhrnné výsledky: v objemu nárůst o 7 %, v hodnotě pokles o 0,6 %. Ceno- vý průměr se meziročně snížil o více než 100 korun na částku 1 800 korun, pod kterou již v období od března do června letošního roku neklesl. 1 Meziroční srovnání odpovídá období I–VI 2019 vs. I–VI 2018. 2 Elektroprodejny, nespecializované prodejny (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy, nespecializované čistě internetové prodejny a IT prodejny). 3 Sledované skupiny: kávovary, rychlovarné konvice, fritézy, kuchyňské roboty a mixéry, elektrické hrnce a pánve, zubní hygiena, zastřihovače vlasů, vysoušeče vlasů, kulmy, holicí strojky a epilátory, žehličky, vysavače, odšťavňovače/lisy, přístroje pro úpravu vzduchu. 4 Vážena počtem prodaných kusů, zaokrouhlena na stovky korun. Zdroj: Zdeněk Bárta Market Insights Director CZ&SK, GfK Czech
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=