SELL: Listopad-Prosinec 2019
8 • Sell • Listopad-prosinec 2019 Spekulace o tom, koho chce Midea koupit nebo s kým vyjednává, běží na trhu už nějaký ten rok. Stejně jako tomu bylo v případě značek Haier a Hisense, které si už své vstupenky do staré dobré Evropy pořídily. Příchod firmy Midea na český trh prostřednictvím Alza.cz byl každopádně určitým překvapením, protože jde o protipól „okamžitého řešení“, jaké zvolily Haier a Hisense. Senzačně znějící zpráva o spolupráci s Alzou ale už tak senzačně nezní, když se zaměříme na podrobnosti. Zejména na to, že kromě již několik měsíců prodávané spotřebitelské vzduchotechniky, jako jsou mobilní klimatizace, bude mít zelený mimozemšťan v nabídce už jen lednice. Nikoliv třeba trouby, pračky a další produkty, jimiž se Midea už několik let chlubí na veletrhu IFA, a ukazuje zde, že se díky desetiletím výroby na zakázku pro velké množství západních značek naučila produkovat opravdu kvalitní spotřebiče. Otázkou samozřejmě je, zda si Midea jen neoťukává terén a zda Alza v její strategii na chvíli neposlouží coby užitečný nástroj, aby pak Midea na zdejší trh vstoupila s vlastním zastoupením. Nebylo by to určitě poprvé, co se něco takového stalo. Alza navíc nebude dle informací naší redakce nabízet výrobky Midea velkoobchodně, takže příchod čínského obra na zdejší trh probíhá opravdu minimalisticky, skoro až neviditelně. Midea je přitom oproti svým hlavním domácím konkurentům v „evropském tažení“ dost pozadu. Na začátku článku zmíněné spekulace o tom, koho má v plánu případně koupit, kdo by připadal v úvahu či s kým vyjednává, se sice pravidelně objevují, ale nikdy se nic nepotvrdilo. V průběhu posledních let se v kontextu s Mideou hovořilo například o firmách jako Amica či Electrolux. U značky Amica je to nejspíš dáno tím, že pro ni Midea spoustu zboží vyrábí, u Electroluxu zase primárně jejich partnerstvím ohlášeným loni na jaře, díky němuž vstoupila značka AEG na čínský trh. O tom, že má Midea o evropský trh eminentní zájem, vypovídají její už každoroční velkolepé expozice na IFA. Prozatím však zůstává, pokud jde o Česko, u spolupráce s Alzou. Nepochybně jde o pouhou předehru, na kterou dříve či později naváže hlavní dějství. Na to, jak bude vypadat, jsme opravdu zvědaví. SOUVISLOSTI 8 Vydá se Midea ve stopách konkurentů Haier a Hisense? Do Česka její výrobky začínají zatím mířit prostřednictvím Alza.cz Čínská Midea patří mezi nejvýznamnější světové výrobce domácích spotřebičů, a přestože o ní čeští zákazníci doposud prakticky neslyšeli, mnoho z nich má techniku z její produkce doma. Byť vyrobenou na zakázku pro některou v Evropě tradičně působících značek. Z „čínské trojky“ zmíněné v nadpisu zůstává Midea nadále jedinou, která si rychlý vstup na starém kontinent neusnadnila (a nekoupila) prostřednictvím akvizice. Mnoho možností, koho koupit, přitom už nemá. Během podzimu mezitím vyšlo najevo, že výrobky pod její hlavní značkou začala dodávat Alza.cz. Zatím má Alza v nabídce pod značkou Midea jen klimatizace a odvlhčovače vzduchu. Midea na IFA pravidelně prezentuje své spotřebiče včetně prémiových modelů praček a chladniček.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=