SELL: Listopad-Prosinec 2019
krátce před Vánoci se vám dostává do rukou poslední letošní SELL, který byl, i dle dotazů ze strany některých z vás na termín vydání, asi dost očekávaný. Jsem si vědom toho, že loňský článek o Datart Expo vyvolal na trhu poměrně rozruch, a tak nemalý počet lidí přemítal, co si ten „Jarkovský“ dovolí o veletrzích napsat tentokrát. Kdo však čeká kontroverzní senzaci, musím ho zklamat, protože mým úkolem není na někoho útočit nebo vytvářet kauzy, a není to ani úkolem tohoto časopisu. SELL pouze sleduje rok co rok dění na trhu a přináší o něm informace, přičemž si já sám občas dovolím uveřejnit osobní pohled na určité události. Většinou celkem bez obalu, to přiznávám, protože navoněný a opentlený článek bez špetky energie není určitě můj styl. Myslím, že politické korektnosti dnes máme okolo sebe víc než dost, takže píšu věci přímo a nechodím kolem horké kaše. A tak náš magazín loni, jako asi jediné médium v Česku, napsal o Datart Expo pravdu. Byl veletrh průšvih? Byl. Byla řada kroků v akvizici Datart ze strany HP Tronicu minimálně diskutabilní? Byla. A byl letošní ročník jejich veletrhu v odlišném pojetí fiaskem? Rozhodně nebyl. A tak ani já nemám o této akci důvod v takovém duchu psát a něco hanit. Do Brna jsem vyrazil v pátek a strávil na výstavišti několik hodin. Během víkendu jsem pak dostával od řady vystavovatelů informace, fotky i videa, takže obrázek o tom, jak veletrh letos dopadl, mám velmi dobrý. HP Tronic tentokrát nic neriskoval a vsadil rozumně na jistotu, když veletrh „přilepil“ k již existujícímu a zavedenému festivalu. Že nebudou zet haly s technickým zbožím prázdnotou, bylo vlastně jasné už dopředu. Popravdě v nich bylo i víc lidí, než jsem čekal. Samozřejmě nadále zůstává otázkou, zda se investice do podobných lokálních akcí vyplatí, zda by nebylo lepší jít například slovenskou cestou, kde jsou veletrhy takovým velkým školením a uchovávají si čistokrevný B2B rozměr. V přístupu k veletrhům se na českém rhu v každém případě prolomily letos definitivně ledy – hovoří o tom vývoj během podzimu, když do Brna nejelo více firem. Electrolux dokonce nevystavoval nikde, alespoň ne přímo nebo v tradičním pojetí. Přesto byl paradoxně v nějaké formě přítomen jak v Jihlavě, tak v Brně, což mezi účastníky rozvířilo debaty snad ještě víc, než kdyby v halách po jeho výrobcích nebylo ani památky. HP Tronic každopádně letos obstál, a pokud měl někdo z mých kritických článků pocit, že jsem si na tuto společnost „zasedl“, tak se mýlil. Jen jsem si dovolil veřejně napsat to, o čem si celý trh v zákulisí špital. A za nepříjemnou pravdu se ti, kterých se týká, vždycky nejvíc zlobí. Možná by byli mnozí radši, kdyby tady žádný SELL vůbec nevycházel, kdyby na jejich přešlapy a strategická rozhodnutí, ať už dobrá, nebo špatná, nikdo reflektorem nesvítil. Ani já, ani SELL ovšem odchod neplánujeme a mohu vám slíbit, že v naší kritické analýze trhu nepolevíme ani v roce 2020. A že tím občas někoho zvedneme ze židle? Od toho tu ale přece média jsou. I když se mnou nemusíte vždy souhlasit, faktem je, že se minimálně k dané problematice otevře nějakým tím štiplavějším článkem veřejná debata. Jsem proto vděčný především za to, že většina vydání magazínu během roku vyvolává přímé reakce a vedeme o těchto tématech osobní, telefonické nebo e-mailové debaty. Časopis tak plní svůj hlavní účel, proč ho píšeme a vydáváme. A to považuji v celé věci vlastně za to nejdůležitější. Krásné vánoční svátky, vše nejlepší do nového roku i příjemné čtení přeje VÁŽENÍ ČTENÁŘI, Lubor Jarkovský šéfredaktor
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=