SELL: Leden-Únor 2020

začátek roku bývá po předvánoční etapě jednoznačně klidnějšímobdobím, což ovšempro letošek vzhledem k situaci ohledně koronaviru neplatí. O této epidemii se ale píše ve zpravodajských médiích tak často, že si dovolím situaci v úvodníku již nekomentovat. Obzvlášť když máme i my v SELLu článek zaměřený především na dopady zastavené či zpomalené výroby čistě v segmentu domácích spotřebičů. Najdete ho na straně 34. Na rok 2020 budeme ale snad vzpomínat také z jiných důvodů, než je epidemie koronaviru. Pozitivní energií mě nabila nedávná návštěva konference Bosch ConnectedWorld 2020, jíž jsem se na pozvání pořadatelské firmy zúčastnil. Množství technologických vizí zde sice působilo jako hotová science fiction, ale byla zde k vidění i spousta existujících a nastupujících novinek. Společným tématem provázejícím celou konferenci bylo spojení umělé inteligence a internetu věcí – používá se pro to nový pojem AIoT. Přestože zde byly ve světlech reflektorů hlavně autonomní auta, chytré továrny, 5G či elektrická letadla, velmi mě zaujal projev profesorky Sabiny Jeschke, členky správní rady Duetsche Bahn pro digitalizaci a technologie, která popisovala, jak v současnosti probíhá kontrola tratí po bouři či větrném počasí. Zmiňovala nedávný orkán Sabine, po jehož běsnění museli zaměstnanci DB zkontrolovat přes 33 tisíc kilometrů tratí pomocí aut, drezín či vrtulníků. To není zrovna efektivní způsob. Jeschke však záhy představila plán digitalizace německých tratí, který by měl celou síť „oživit“ pomocí senzorů, aby byly koleje schopny hlásit, že se na nich nachází nějaká překážka. To ale není vše, Deutsche Bahn počítá do budoucna i s kvantovými počítači, které nabídnou dostatečný výpočetní výkon pro simulaci reálného provozu celé sítě a budou schopny predikovat spoustu problémů a především pomohou s optimalizací. Když se řekne Deutsche Bahn, asi nemáte tuto firmu v hlavě ve škatulce „progresivních“, „moderních“ nebo „vizionářských“. Minimálně za sebe mohu říct, že jsem rozhodně neměl. Vypadá to ale, že umělá inteligence a internet věcí, o který tak často píšu v kontextu s domácími spotřebiči, způsobí v příštích letech revoluci i v tak tradičních a na první pohled poměrně statických oblastech, jako je evropská železnice. Reportáž z Bosch ConnectedWorld si můžete přečíst na straně 8. Příjemné čtení přeje VÁŽENÍ ČTENÁŘI, Lubor Jarkovský šéfredaktor

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=