SELL: Leden-Únor 2020

TÉMA I když se začaly v médiích postupně objevovat pozitivní zprávy o poklesu nových případů onemocnění koronavirem, má před se- bou Čína (v lepším případě jen) spoustu týdnů, které budou ve znamení mnoha omezení a velké opatrnosti. Po mírném uklidně- ní mediální masáže, jíž jsme byli všichni vystaveni, přilila znovu olej do ohně situace v Itálii. Pro aktuální dění tu jsou samozřejmě zpravodajské servery, my se v SELLu na problematiku podíváme optikou trhu s domácími spotřebiči. Nejde jen o produkci hotových výrobků. Pes je zakopaný v komponentách Koronavirus během několika málo týdnů obnažil zranitelnost současného systému výroby včetně kategorii domácích spotřebičů. Ve vlastních továrnách vyrábějí v Číně své výrobky i ty nejzvuč- nější značky, mnohé pak celou řadu produktů nakupují od třetích stran, přičemž obchodní značky jsou na nákupu hotových produk- tů doslova závislé, protože samy žádné výrobní kapacity nemají. Čína ovšem funguje i jako klíčový dodavatel mnoha součástek, takže její aktuální paralýza dopadá na továrny v dalších zemích. Bezprostředně se to dotklo zatím těch v okolních státech, ať už jde o Jižní Koreu, nebo země jihovýchodní Asie. Žádné rychlé, natož pak okamžité řešení přitom neexistuje. Na Čínu a její manuální práci je odkázaný celý svět. Pár týdnů trvající krize zatím trh nepoznamenala tak, abychom se dočkali hmotného nedostatku produktů v obchodech, nicméně jde o jakýsi „budíček“, který globální ekonomice jednoznačně sdě- luje, že její závislost na jedné, byť obrovské zemi není rozumná. Prvotní reakce mnoha manažerů z branže, kteří ale nechtěli být v článku jmenováni, jelikož nejde o oficiální stanovisko firmy, pro kterou pracují, bylo jednoduché: „Obranou proti podobným situa- cím je diverzifikace.“ Jinými slovy výroba rozprostřená rovnoměr- něji po světě. Jde pochopitelně o určitou vizi, nikoliv strategii, kte- rou by někdo mohl v dohledné době realizovat. Na druhou stranu i během pár týdnů trvající epidemie se ukazují jako vítězové ti, kdo mají výrobní kapacity v Evropě, Americe a dalších oblastech světa mimo Asii. Nejlépe na tom jsou z logiky věci firmy produkující množství vlastních komponent – zde narážíme třeba na turecký Arçelik, který v některých svých nejmodernějších továrnách pro- dukuje i různé jednotlivé díly pro své spotřebiče. Čína pod palbou Trumpa i nemocí Přestože ekonomika Číny nadále roste a velmi pravděpodobně na tom nic nezmění ani koronavirus, je komunistická velmoc v posledních letech pod stále větším tlakem. Nejprve se do ní nevybíravě pomocí cel pustil Donald Trump a v době, kdy za- čali Číňané a Američané skládat konečně „ekonomické zbraně“ a podepisovat dohody, přišel koronavirus. Nelze se divit ani tomu, že rázem internet zaplavily různé nesmyslné teorie o tom, že jde o konspiraci CIA. „Načasování“ epidemie nahrálo fabulá- torům zkrátka do karet. Co je ovšem mnohem podstatnější než smyšlené historky, jsou pochopitelně možné důsledky koronaviru pro Čínu coby „světo- vou fabriku“. Koronavirus COVID-19 není prvním tohoto typu, který se zde objevil. V roce 2002 to byl SARS a v dalších letech různé druhy ptačí chřipky. Čína se ukazuje jako živná půda pro rozvoj těchto nemocí a jejich šíření – všechny jmenované se utvo- řily zde. Proč právě Čína? Někteří vědci v čele s předním světovým virologem doktorem Guyanem Yim hovoří například o otřesných hygienických podmínkách na zdejších trzích. Konkrétně teď byly v hledáčku trhy ve městě Wu-chan, odkud se začala nynější epide- mie šířit. Čína je evidentně k propuknutí takové epidemie náchyl- nější než vyspělé země s velmi přísnými hygienickými normami a návyky. Nikoho by asi nepřekvapilo, kdyby v průběhu příští dekády množství firem minimálně částečně omezilo závislost na čín- ské výrobě, která může poměrně rychle znovu zmrznout – stačí k tomu přitom jen virus, který vlastně nevykazuje o tolik větší úmrtnost než obyčejná chřipka. A přestože se často tvrdí, jak jsou západní země na Číně závislé, Čína je úplně stejně závislá na nich, protože vyspělé bohaté trhy jsou zásadní destinací pro produkci z jejích továren. Už Trumpova politika vedla k přesunu některých továren velkých firem mimo území Číny. Koronaviry jsou dalším, a ještě pádnějším důvodem, proč výrobu diverzifikovat. V nejhorší pozici jsou samozřejmě již zmíněné obchodní značky, jejichž většina byznysu na nákupu čínských výrobků stojí. Dva tři měsíce trvající problémy s výrobou je nepoloží. Pokud by však v budoucnu přišla ještě horší epidemie a Čína by se ještě těsněji uzavřela před světem s cílem dostat nákazu pod kontro- lu, budou to jednoznačně obchodní značky, které budou v rámci technického spotřebního zboží zasaženy nejbolestivěji. Lubor Jarkovský

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=