SELL: Leden-Únor 2020

ČASOPIS DTEST ZASLAL NA PŘELOMU LEDNA A ÚNORA REDAKCI MAGAZÍNU SELL ROZSÁHLÝ E-MAIL, V NĚMŽ REAGOVAL NA KRITIKU, JÍŽ JSEM ZPŮSOB TESTOVÁNÍ A VÝBĚR PRODUKTŮ PODROBIL V POSLEDNÍM LOŇSKÉM ČÍSLE. SOUČÁSTÍ ZPRÁVY BYL I POŽADAVEK, ABYCHOM OTISKLI JEHO REAKCI, ČEMUŽ JSME SE ROZHODLI BEZ ZBYTKU VYHOVĚT. PRÁVO NA REAKCI KRITIZOVANÁ STRANA NEPOCHYBNĚ MÁ. ZRCADLO dTest se brání kritice. Obstojí jeho argumenty? 42 dTest v obsáhlé reakci zdůrazňuje, že jsou výrobky otesto- vány vždy stejným způsobem, za identických podmínek a stejným týmem odborníků. Testovací program prý stojí na mezinárodně platných normách a je použita stejná voda, stejný detergent atd. dTest mi navíc přímo potvrdil, že ne- jde o srovnávací test, kde by se testovaly výrobky pohromadě. Prý to ani není možné. To samozřejmě chápu s ohledem na celou koncepci jeho testů. Otázkou samozřejmě je, zda je tato koncepce správná. Testy dle mého názoru vykazují ne- dostatky, které jsem v minulém článku zmiňoval, kdy lidem v laboratoři nedojde, že před sebou mají například téměř stej- ný kávovar JURA jako již dříve otestovaný model, přičemž výrazný rozdíl ve známkách z hodnocení nedává příliš smysl. dTest tvrdí, že nejde o chybu, ale vlastnost testu. Já odliš- né hodnocení dvou téměř totožných kávovarů považuji jak za chybu, tak za indikaci toho, že forma testování není úplně správná. Je to pochopitelně ve výsledku věc názoru. dTest k výběru produktů Abych ale pouze neparafrázoval, PR oddělení dTestu v ob- sáhlé reakci přímo píše následující: „Náš způsob testování je velmi náročný a také velmi nákladný. Testované produkty navíc nepřijímáme od výrobců, ale nakupujeme v běžných obchodech jako běžní spotřebitelé, což náklady zvyšuje. Proto partnerské spotřebitelské organizace z různých zemí na testech spolupracují a sdílejí finanční náklady. Fakt, že je objektivní způsob testo- vání velmi nákladný, má za následek také to, že není možné otestovat vše. Spolupracující spotřebitelské organizace se podí- lejí na výběru a hromadném testování výrobků, které se pro- dávají ve více zemích. Skutečnost je taková, že dTest má jen omezené finanční zdroje a nemůže nakoupit a poslat k otestová- ní například několik desítek sušiček čistě dle vlastního výběru. Proto zakoupí a do testu pošle jen část spotřebičů a test doplní 42 • S ell • 1/2020

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=