SELL: Leden-Únor 2020

ZRCADLO 43 výsledky výrobků, které jsou rovněž na našem trhu, a které si nechaly ve stejné laboratoři za stejných podmínek testo- vat zahraniční spotřebitelské organizace. Proto se může stát, že publikujeme výsledky modelů, které výrobci primárně cílí na jiné trhy. Pro spotřebitele je ale prodejní strategie výrob- ce irelevantní – důležitá je pro něj dostupnost a hodnocení produktu. Někdy také publikujeme výsledky výrobků, které zahraniční partneři otestovali již dříve, nicméně jsou stále běžně v prodeji na našem trhu. Není v tom žádný chaos ani pochybení, pouze výrobcům často vadí, že se v časopise objeví i jiné modely než ty, které chtějí aktuálně propagovat. Příčiny toho, že v našich testech nejsou zařazeny některé produkty, které by tam výrobci rádi viděli, lze zčásti při- psat na vrub i samotným výrobcům. Na trh uvádějí takové množství regionálních modelů dostupných jen v určitých ob- lastech, že není ani při nejlepší vůli možné otestovat všech- ny. Například v testech praček či sušiček jsou ročně otesto- vány stovky modelů z celé Evropy, my jich ovšem můžeme publikovat jen zlomek. To se třeba v oblasti hi-tech elektro- niky neděje zdaleka v takové míře. Za problémem může stát i netransparentní komunikace ze strany výrobců, kdy nám nesdělí, který z otestovaných modelů je u nás k dostání pod jiným označením, případně čím se liší. To je také důvodem zmiňovaného oslovování výrobců s dotazem, zda jsou výrob- ky na trhu: ve skutečnosti žádáme potvrzení, že například model prodávaný v Německu pod jiným označením odpovídá českému modelu. S výrobci tedy komunikujeme pravidelně.“ Problémy zůstávají Přestože dTest výběr spotřebičů do testů popisuje vel- mi podrobně, jeho text není v zásadě v rozporu s tím, o čem jsem psal minule. Chápu, že dTest nemůže provést hromadný test tisícovky produktů jednoho typu. To není reálné. Lze ale to, že výrobci vycházejí lidem v jednot- livých zemích vstříc a upravují své modely zákaznickým potřebám, regionálním zvyklostem a mateřskému jazyku, považovat za chybu? Nebylo by lepší, kdyby si dTest zjis- til, jaké výrobky v posledních měsících dorazily na trh, a provedl jejich srovnávací test? Tím myslím test, v němž by tým odborníků srovnával tyto výrobky přímo mezi se- bou? Nebylo by lepší testovat například 20 sušiček nebo chladniček, které by byly v podobné cenové relaci? Jakou výpovědní hodnotu má test, kde se na poměrně velké ča- sové ose samostatně testují výrobky, kde se pak primárně porovnávají pouze údaje, které někdo zanesl do excelové tabulky? To jsou otázky, které si při čtení reakce dTestu kladu. dTest k metodice testování E-mail dále pokračuje: „Pro výrobce je dobré umístění v testu vítanou reklamou. Z obchodního hlediska je pocho- pitelné, že by výrobci uvítali, kdybychom otestovali prá- vě ty produkty, které ve svém portfoliu považují aktuálně za nejzajímavější, nebo se jedná o nejčerstvější novinku, kte- rou potřebují propagovat. dTest tu ovšem není pro výrobce, ale primárně pro spotřebitele. To se týká i zmiňovaných ino- vací, s nimiž výrobci každou sezonu přicházejí. Naše testy ověřují fungování spotřebičů v praxi a v mnoha případech vycházejí z mezinárodně platných technických norem. Ty ur- čují postup při zkoušení výrobků. V testu se tedy nezohled- ňuje konkrétní technologie nebo patenty výrobce, ale přímo výsledky práce výrobku – jak dobře sušička usuší vložené prádlo, jak dobře pračka vypere prádlo zašpiněné standardi- zovanými skvrnami apod. Vše důležité o průběhu testování si lze přečíst na webu dTestu, například na www.dtest.cz/ jak-pracujeme.“ Inovace nepřicházejí každou sezonu Přiznám se, že na jednu stranu oceňuji, kolik práce si PR oddělení dTestu s reakcí dalo, ale na druhou mu- sím při jejím čtení nevěřícně kroutit hlavou. Ano, výrob- cům jde o reklamu a dTest tu určitě není pro ně. Časopis má pomáhat spotřebitelům. V mnoha aspektech to dělá. Na druhou stranu tím, jak je celý systém výběru a testová- ní produktů nastaven, nemusí časopis spotřebiteli posky- tovat všechny informace. Některé zásadní dokonce mohou chybět. Argument, že výrobci přicházejí každou sezonu s inovacemi, je přitom doslova scestný. Na trhu domácích spotřebičů dochází k průlomovým inovacím přinejlepším jednou za několik let, spíše jednou za dekádu. Ve svém původním textu jsem také kritizoval, že v testech nejsou zohledněny některé technologie. Například v testu chladniček, kde se vůbec neřeší čers- tvost potravin a systémy chlazení. Konstrukce s oddě- lenými chladicími okruhy je tu s námi „x“ let, nikam se nechystá a žádná další revoluční inovace v chlazení není vůbec na dohled. Přitom by stačilo, aby dTest odlišil led- nice statické, No Frost s průchodkou a ty s oddělenými chladicími okruhy. A samozřejmě měřil to, jak který sys- tém udrží například salát svěží nebo za jak dlouho oschne rozbalený sýr. Vždyť hlavním, vlastně jediným účelem chladničky je to, aby byly potraviny co nejdéle čerstvé. dTest se může ohánět mezinárodními platnými tech- nickými normami, nicméně pokud v testu nereflektuje některé technologie, jež se objevily na trhu během posled- ních deseti let, nepovažuji jeho výstupy jednoduše za rele- vantní. Ne, dTest mě nepřesvědčil. Z celého jeho textu vnímám jako zásadní pouze tvrzení, že se produkty testují v jed- né laboratoři. Na druhou stranu je pak o to pikantnější, že testy vykazují vlastnosti, z mého pohledu nedostatky, o nichž byla hlavně v mém minulém článku řeč, byť pro- jdou výrobky rukama stejným lidem. Možná jsem naiv- ní, ale pevně věřím, že kritika, která je vůči dTestu stále hlasitější, bude mít za následek jistou sebereflexi v jeho redakci. Pokud se taková sebereflexe promítne v budoucnu v samotném časopise, nebude to výhra pro kritiky, nýbrž pro spotřebitele. A jak sám dTest píše: „Nejsme tu pro vý- robce, ale primárně pro spotřebitele.“ Buďte, prosím. Lubor Jarkovský Sell • Květen 2016 • 43 Sell • 1/ 20

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=