SELL: Leden-Únor 2020

9 Sell • 1/2020 • 9 REPORTÁŽ Jedině elektrika? Ale kdeže, spalovací motory tu s námi budou ještě desítky let Jako svěží vítr zapůsobil úvodní pro- slov generálního ředitele dr. Volkmara Dennera při zahájení konference. Na jed- nu stranu hovořil o uhlíkové neutralitě a budoucnosti ve spojení s elektromotory, jak dnes obvyklé, ale na druhou se nebál pro mnohé dnes skoro nebezpečného vý- razu „spalovací motor“. Naopak mluvil o tom, že snížení emisí nelze dosáhnout pouze pomocí „elektriky“. Důležité je po- kračovat i ve vývoji spalovacích motorů a zapojit do výroby či logistiky umělou inteligenci, tak aby byla nadále zvyšována účinnost stávajících technologií. Kupříkladu u baterií vidí firma Bosch jako důležité věnovat pozornost nejen vývoji samotných článků, ale také pro- dloužení výdrže a životnosti tím, jak je s těmito bateriemi zacházeno. Zde opět dostává slovo kombinace inteligentních systémů – například v podobě analýzy stavu baterie, optimalizace využití energie podle nastavené cesty v elektroautě nebo způsobu nabíjení, aby nebyl akumulátor vystavován zbytečným šokům. Kapitolu samu pro sebe pak tvořily na konferenci takzvané palivové články SOFC na bázi tuhých oxidů, které při použití obnovitelně vyráběného vodíku dodávají energii zcela bez emisí. Palivové články mají najít uplatnění jak při napáje- ní měst nebo továren, tak datových center, jejichž nároky na dodávky energie s dal- ším rozvojem jen porostou. V autech pak mají palivové články výrazně prodloužit dojezd. Na akci hovořil například i Trevor Milton, zakladatel automobilky Nikola, která je přímým konkurentem známější Tesly Elona Muska. Miltonovi se podařilo již zkonstruovat fungující vozy, například kamion s dojezdem 1900 km, právě díky použití vodíkového palivového článku. A teprve nedávno Nikola odhalila svůj první pickup nazvaný Badger – ten slibuje dojezd až 1000 km díky kombinaci bate- rie a palivového článku. Elektrické auto tak vůbec poprvé v dojezdu překonává běžná auta se spalovacími motory. Badger by se měl dostat do prodeje už letos v září. Co se týče letadel, nemáme podle Pula Steina, šéfa technologického vývoje firmy Rolls-Royce, rozhodně očekávat nějaký rychlý nástup elektrického pohonu. Prou- dové motory budou v avionice hrát klíčo- vou roli další desítky let. Důležité je u nich snížit emise, zvýšit účinnost a zaměřit se také na produkci paliv včetně těch synte- tických. První hybridní letadla, která na- jdou uplatnění při dopravě lidí a zboží na kratší vzdálenosti, například v rámci Evro- py, vzlétnou prý kolem roku 2030. Bezpečnost na silnici a parking bez zbytečného kroužení Co dalšího nás čeká? V oblasti dopra- vy to bude kromě asistovaného řízení či autonomního řízení také rychlé přivolání pomoci. A to nejen pomocí integrova- ných senzorů ve vozidle. K detekci neho- dy poslouží i mobilní telefon, takže bude schopný přivolat pomoc v případě nehody Firma Bosch vyvinula pohon vozidel postavený na palivových článcích. Kromě nulových emisí je největší výhodou této technologie doplnění paliva (vodíku) během několika minut při dosažení srovnatelného dojezdu jako v případě vozidel se spalovacími motory.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTIzMjY=